|
|
עמוד:35
אופקים | 35 ה ח י ר ו ת ל הַפְל ו ת | ר ב ק י ר ו ז נ ר הלל לא ניכסו לעצמם את הידיעה המוחלטת, ולהפך – את הד עות המנוגדות להם הם השמיעו לפני דעת עצמם . הביטול, הרעיוני- כמו גם המעשי, של דעות אחרות ושל אורחות חיים אחרים – כפי שבאו לידי ביטוי בפעולתה של הרופאה – עומד אפוא בניגוד לרוחה של היהדות מקדמת דנא . כמו פעולתה של הרופאה, כך גם המתרחש סביבנו כיום בכנסת ישראל ובשמה של היהדות – ידי עת ה אמת, ה פעולה ה נכונה, ה רפורמה ה משפטית וכיוצא באלה,- המתהדרות פעמים רבות בעמדה יהודית, זאת אומרת בָּ עמדה ה יהודית, הן למעשה שיקוף של שיטת בית שמאי, במקרה הטוב, אבל לא היו מתקבלות הלכה למעשה על ידי חכמינו, להפך . - - - יום לאחר מקרה האפליה בקופת החולים, התקשרנו למוקד של האגודה לזכויות להט"ב וקיבלנו מהם ומהקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטת תל אביב סיוע משפטי . שש שנים אחרי המקרה, בסיומו של הליך גישור, פוצינו על ידי קופת החולים ועל ידי הרו פאה . האפשרויות האלה עמדו לפנינו בזכות היותה של החברה- הישראלית חברה ליברלית, דמוקרטית ויהודית גם יחד . חברה שבה זכויות הפרט אינן שמורות רק לאזרחים הנושאים חן בעיני השל טון וההגמוניה, אלא לכולן ולכולם – לפחות רעיונית – באמצעות- מערכת חוק חופשית, עצמאית וחזקה, המגינה על החירות, השוויון וכבוד האדם גם יחד . אנו מצויים כיום בפני ניסיון לערער זאת מן היסוד, ניסיון מתוחכם הנעשה באמצעות שפה כפולה, המתהד רת בהיותה דמוקרטית בעודה מחלישה את הדמוקרטיה, הטוענת- לזכויותיה הליברליות בעודה מפרקת את הליברליזם, והרואה את עצמה כאוחזת ביהדות בעודה מרדדת ומגזענת אותה . השימוש ב"חירות להפלות" וביהדות ככלי למתן לגיטימציה לכך הולך ונע שה תכוף יותר . זאת ועוד, זוהי עמדה הלוקחת לעצמה חירות לפרש- את הליברליזם באופן סלקטיבי, אך לעומת זאת טוענת כי ליהדות יש אך פרשנות אחת, חד-ערכית וחד-משמעית . כך היא אוחזת במקל משני קצותיו, תוך ניסיון לקבוע כי זהו הליברליזם, וזוהי היהדות, והכפפתו של הראשון לשנייה היא אינהרנטית לשניהם . מול המופע המתעתע הזה, יש לזכור ולהזכיר כי הליברליזם היהודי- ישראלי הוא ליברליזם הומני, השומר על כבוד האדם באשר הוא אדם ; יש לזכור ולהזכיר כי החירות לזהות פרטית לעולם אינה באה על חשבון זהותו של האחר וכבודו ועל חשבון זכותו לשוויון ; ויש להתעקש על היהדות החומלת, המיטיבה, שזוכרת את היותנו גרים ואת הדרך שבה יש לפעול לאור זאת, כפי שכתב הרש"ר הירש : על כן הישמרו לכם – זה לשון ההזהרה – פן תעמי דו את זכויות האדם במדינתכם על יסוד אחר מאשר- האנושיות הטהורה, שהיא שוכנת בלב כל אדם באשר הוא אדם . כל קיפוח של זכויות האדם יפתח שער לש רירות ולהתעללות באדם – הוא שורש כל תועבת- מצרים . הרש"ר הירש, פירוש לשמות כב, כ ד"ר רבקי רוזנר היא עורכת כתב העת ״אופקים״, סופרת ומרצה .
|

|