הקדמה

עמוד:10

ההיסטוריה הסודית של חגי ישראל 10 הפך מיום כפרה פולחני ליום תשובה, כשם שפסח הפך משם של קורבן למועד שבמוקדו סיפור, הגדה . אך החגים אינם פשוט משילים את משמעויותיהם הישנות ולובשים חדשות . הם ממשיכים לסחוב, גם בגלגוליהם המאוחרים, את שורשיהם הקדומים, הקמאיים . חג המצות נוצר את יסודותיו החקלאיים, חגיגות ראשית הקציר . חג הסוכות מזכיר את סוכות האוספים בשדה גם לאחר שהוצמדה להם משמעות היסטורית של יוצאי מצרים בנדודיהם במדבר . ומפני שהשורשים אינם נעלמים, הם גם עשויים לשוב ולהתעורר בתקופות מאוחרות ( כפי שאכן נראה ביחס לשעיר לעזאזל או לתשעה באב ) . ומכיוון שיש לשורשים אלה ביטויים גם בשכבות מאוחרות, אפשר לשחזרם . שכן אף שהרבדים המוקדמים סמויים על פי רוב מן העין, הם לא נעלמו לגמרי, וכך יכולים פרשנים לנער מהם את האבק ולשחזרם . על כן הספר בנוי במתכונת של חפירה בתל ארכיאולוגי . תל מוגבה, עמוד שיש או חומה מבצבצת מעידים כי היה כאן משהו גדול . ואת ה"משהו" הזה צריך לחשוף . נשתמש ברמזים שבמקורות כדי לשחזר עולמות קדומים ונסתרים של החגים . המשנה, בסוף מסכת פסחים, למשל, תשמש אותי כדי לחשוף את צורתו המקורית של ליל הסדר בתקופת יבנה, צורה שחייה היו קצרי מועד במיוחד . רמזים בחיבור מגילת תענית יאפשרו לחשוף כיצד הפך תשעה באב מיום אבל ליום חג ( ובחזרה ) . כמה פסוקים מספר מעשי-השליחים שבברית החדשה יגלו את שורשיו העלומים של חג מתן תורה, ועוד ועוד . לחשוף — שכן התמונה שהתעצבה עם הדורות חלקית ומקובעת . דווקא הממדים הצבעוניים יותר, היוצאים מן הכלל, היו מועדים יותר להמרה ולשכחה בדיוק בשל נועזותם . שחזור

כנרת, זמורה דביר בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר