|
|
עמוד:11
התשלומים ולהתקדם לעצמאות כלכלית בלי ליצור אבטלה . אני חוטב שהיום צריכים שריאוצר ומנכ"לי אוצר ללכת ולבקש סליחה מיהושע רבינוביץ' ולהראות אותו כמופת של שראוצר,שלאחר מלחמת יוםהכיפורים שעלתה לנו תפוקה לאומית של שנה שלימה, הוא הצליח לנווט את כלכלת המדינה לקראת קידום היצוא, הקטנת הפער במאזן התשלומים והורדת אינפלציה,מבלי ליצור אבטלה . אבל אני רוצה להדגיש את הצד השני של המטבע, של חובת האדם לעבודה . את השלילה של פראזיטיות . כשם שאני שולל חיים מרווחי הון, אני חושב שצריר לשלול מנקודתראות סוציאליסטית פראזיטיות כלשהי ואני חושב שמומר עבורה זה צו ראשוני של כל מי שרואה את עצמו סוציאליסט . אז יש הרבה היבטים לעניו הזה של מוסר העבודה ועבודתכפיים, של עבודה לא עברית בבניו, במלונאות ובענפי משק אחרים . יש לנו בעיה באשר ליוקרת עמלהכפיים בישראל . אבל מה שלא נותן לי מנוח, זה שאנחנו כמעט אחרונים בפריון העבודה והייצור ברשימת המדינות המתועשות . ואני חושב שתנועתפועלים שלא מנסה להתמודד עם העניו הזה עושה שגיאה גם מבחינת רמתהחיים של העובד . אביא לפניכם נתונים, של ,1979 לפני האינפלציה המטורפת, והם גם יותר משמעותיים . העובד ההולנדי יצר 35,700 דולר בממוצע בשנה, השוויצרי ,32,400 הגרמני 30,000 דולר, הצרפתי פחות 27,000 . אגב, בארצותהברית 24,000 . הבריטי 15,900 דולר; האיטלקי 15,800 דולר . העובד בישראל 14,300 דולר . המעניין הוא שאנחנו מפגרים גם בשכרהעבודה . שהרי, שבסופושלדבר, השכר הוא פונקציה של הפריון, למרות המאבקים המקצועיים . ולכן, מי שלוחם להעלאת פריון לא בהטפה לעבודת יזע אלא בדרישה ליחס, ממירות, איכפתיות, יבין שזו הדרך להעלות את רמתשכרו של העובד . התביעה למומר עבודה הוא אלמנט חשוב בחשיבה סוציאליסטית . עוד כמה מלים על אתגר ההשתתפות, שהוא במידה רבה סוציאליזם . נקודת המוצא היא שהאדם איננו סתם כוחעבודה . הוא ריבון, הוא סובייקט וכבר מארכם אמר, ובזה הוא צדק, אסור שהיחסים בין אנשים יהיו כמו 'חמים ביו חפצים, בין דברים . המשטר הקפיטליסטי המבוסס על בעלות פרטית, חוץ מזה שהוא לא שוויוני, גורם לו לארם להיות מנוכר והניכור הוא אבי האדישות . והנה גם במשטר של בעלות ציבורית חזרה והופיעה שוב אותה בעיית תלישותו של היחיד, כלומר, העברת אמצעי הייצור לידי החברה יצרה מערכת ביורוקרטית והאדם שוב מנוכר . מכאן החשיבות של השתתפות העובדים . אלא פה אני עושה אבחנה בין שיתוף והשתתפות . קואופרציה ושיתוף זה מושג אחד, והשתתפות מושג שני . חשוב שבדיונים תנועתיים נשמור על אבחנה זו . באנגלית יש מושגים נפרדים . יש . קואופר"שו', קואופרציה; יש קולקטיביזם, שיתוף . כר, למשל, הקיבוץ הוא לא סתם קואופרציה, הוא קולקטיביזם . מאידך Participation in menagement in decision making . לקואופרציה ושיתוף יש מכנה משותף : הנוסחא היא בעלים שווה עובדים, עובד הוא בעלהמשק . ככה זה בקיבוץ . כל העובדים הם כל הבעלים . 11
|

|