להגיע לנושאים הישראליים

עמוד:8

מה שאני יכול לומר הוא ) ואין נפקא מינא שאנחנו עכשיו באופוזיציה; היינו בשלטון ונהיה בשלטון ( , שבסוציאליזם מלמעלה עשינו במדינת­ישראל דברים אדירים גם מבחינת הבעלות הממלכתית על אמצעי ייצור חטובים של המדינה ) מים וקרקע וחשמל ונמלים ומפעלי תשתית ( , וגם מבחינת הבעלות ההסתדרותית על < 253 מהמשק בחקלאות, תעטייה ותחבורה . לפי­דעתי אלה דברים אדירים שאין להם אח­ודוגמא במשטרים דמוקרטיים אחרים . המשבר, לפי­דעתי, של ההתקדמות לסוציאליזם בישראל הוא בסוציאליזם מלמטה . פה יט קפאון . פה יט תנועה קיבוצית שהצליחה לעמוד בכל המבחנים המשקיים והחברתיים והיא כבר בדור הרביעי והיא לא במשבר, לא כלכלי, לדעתי, וגם לא חברתי, למרות ­is 50 % מהבנים עוזבים ) אבל אף­פעם לא חשבתי שזה יהיה אחרת, אם נשארים יותר ­n 50 % אני עוטה חגיגה, אם עוזבים יותר ­n 50 % אני מתחיל לדאוג . . . ( מעולם לא השליתי את עצמי שרציפות הדורות הבנויה על סוציאליזציה וחינוך תהא מובטחת על ידי מכאניזמים ביאולוגיים, שהרי אדם חופשי יכול בהחלט לעזוב . אבל, בסך­הכל אני חוטב שהתנועה הקיבוצית ­ מעבר למימרתו הידועה של בובר ­ היא לא רק "אי­כשלון למופת", אלא הצלחה למופת, עם כל החולשות שלנו . אם אני מטווה את הישגינו לסוציאליזם בארצות דמוקרטיות, ניתן לומר כי כמו טהיה לנו היטג בלתי­רגיל בהיקף בעלות המדינה, בבעלות ההסתדרות, היה לנו הישג בלתי­רגיל בתנועה הקיבוצית . אבל התנועה הקיבוצית עומדת על אחוז קבוע באוכלוםיה הישראלית . אין לנו גידול יחסי, יש גידול אבסולוטי ­ אנחנו לא מתמעטים, יש יותר קיבוצים ויש יותר חברים כל שנה . אבל אחוזנו באוכלוסיה לא גדל . הוא היה פעם בשיא של Qi\­l\ . ירדנו ל­; 33 ואנחנו לא חורגים ממנו . ומעבר לתנועה הקיבוצית, כמעט כל הדברים שנבעו ממהלך של סוציאליזם מלמטה נתונים במשבר . הקואופרציה במשבר של גידול, וגם בכשלון חברתי בגלל עבודה שכירה מרחיקת­לכת . גם אנחנו נגועים בזה, אבל יש התמודדות ויש תקוה . אבל הקואופרציה היא בהחלט במשבר . ובמטק ההסתדרותי אין מספיק התקדמות בכיוון של ניהול עצמי ושיתוף פועלים . יט יותר דיבורים ופחות מדי מעשים בכיוון של סוציאליזם מלמטה, כלומר של ביטול הניכור של העובד למשק, ניכור שאופייני לקאפיטליזם, אבל מסתבר שהוא קיים גם במשק טפורמלית ומשפטית הוא בבעלות הכלל . ועוד הערה כללית : מי שקרא את המאמר טפירסמתי ב"מבפנים" טם לב לכך כי לדעתי מה שנקרא פעם סוציאליזם מדעי ומה שאפטר לקרוא סוציאליזם אוטופי ) או, בעברית, חזוני­מוסרי ( זה לא תרתי­דסתרי . היתר . זאת אולי השגיאה טל מארכס טהוא העמיד סוציאליזם מדעי מול סוציאליזם אוטופי­ הוא תבע מהמדע יותר ממה שניתן לדרוש ממנו, ועם זאת הניח כי כל הסוציאליסטים האוטופיים הם מקשה אחת . אני חושב שהמדע אינו יכול להוכיח טהסוציאליזם אכן יתגטם, יהיה אשר יהיה . הסוציאליזם הוא לא כורח היסטורי, לא חוק גזור שהמדע חושף אותו ואומר : הנה, זה מוכרח לקרות . לי מספיק שהמדע יוכיח ­ ולפי­דעתי הוא יכול להוכיח ­

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר