להגיע לנושאים הישראליים

עמוד:7

לי היינו דנים בבעיות עקרוניות של הסוציאליזם היום, מבחינה גלובלית, היינו בוודאי מתלבטים בסוגיה מדוע לא בכל תנאי ולא תמיד הסוציאליזם הוא יעיל; מדוע יש בעיות של מוטיבציה בתור משק ששייר לכלל . אולי עוד נזכיר בהמשר, בהקשר לזירה הישראלית, את הסכנות של ניוון ביורוקראטי במשק ציבורי . אבל כשם שהיו בעיות תיאורטיות ומעשיות באספקט הרציונאלי של הגשמת הסוציאליזם, כר גם התעוררו בעיות בהקשר של המסורת הרומנטית­הומנית . אזכיר לדוגמא הוגה דעות אנגלי, אדוארד קרפנטר, שאפשר לראותו כנביא האחוה האנושית . הוא מדגים את הסכנות של המסורת הרומנטית, המובילה ­ אמנם מתור כוונות טובות של חזרה לטבע ­ אל תפישות שאי­אפשר לחיות אתן בחברה מודרנית המושתתת על טכנולוגיה ומדע . הדבר הגדול שהתרחש בתנועה הקיבוצית בישראל, שלטעמי היא מעין המשר של אותר, מסורת רומנטית­הומאנית­קהילתית, הוא ההצלחה בשילוב הרומנטי והרציונלי . אנחנו הצלחנו בכר שמצד אחד עסקנו בבעיות הניתוק של האדם מזולתו, וקיבוץ זה בעצם נסיון לשקם את חיי הקהילה, ועל הרקע של התחלה הלאומית­הציונית ­ החשבנו את זיקת האדם לנוף ולטבע, ומכאן גם חשיבות החקלאות, מעבר למשקלה הכלכלי . עם זאת, מעולם לא שללנו בתנועה הקיבוצית את התעשיה, המדע, הטכנולוגיה, את רמת­החיים, וגם לא גלשנו לתיאוריות מתירניות של מתן דרור לייצר המיני, שקל מאד להגיע אליהן ממסורות רומנטיות בסוציאליזם . ) מי שמסתכל על קומונות של ימינו בארצות­הברית שהן מעין המשר לתנועת ההיפיס, מבחין איר שקומונה ומתירנות מינית קשורות זו בזו לפעמים . לפי­דעתי זה מסכן את עתיד הקומונה ( . אני בא עכשיו אל הדגם הסוציאליסטי בישראל . הייתי אומר שהדגם הסוציאליסטי שלנו זה מישוג של מה שאני רוצה לכנות סוציאליזם ממלכתי וסוציאליזם קהילייתי, סוציאליזם מלמעלה וסוציאליזם מלמטה . סוציאליזם שנבנה באמצעות מרכזי הכוח של הכלל ­ במציאות הישראלית זה יכול להיות מרכז הכוח השלטוני, בעיקר כשתנועת­ העבודה היא בשלטון והיא אחראית על המדיניות והחקיקה, והיא יכולה להבטיח הלכה למעשה את הבעלות הציבורית על הקרקע, על המיט, על מפעלים של המדינה, וזה יכול להיות מרכז כוח של תנועת פועלים חופשית, כגון ההסתדרות שהקימה את חברת העובדים . זהו סוציאליזם מלמעלה . וסוציאליזם מלמטה הוא הסוציאליזם שבונה את התאים הקואופרטיביים והשיתופיים, את תאי היסוד של הריקמה החברתית . היות ותפיסתי היא אינטגרלית, אני סבור שמקורות לא­אכזב לתפישה סוציא­ ליסטית בימינו הם גם במארכסיזם וגם באנרכו­קומוניזם, מקרופוטקין ועד לנדאואר, השם דגש על בנין הקהילות, בנין התאים השיתופיים . אני רואה את הסוציאליזם, לפחות הישראלי, כתהליר דו­כיווני מלמעלה ומלמטה גם יחד . ואני לא יכול לומר מה והיכן יהיה בדיוק המיפגש . מסיבה זו לא הייתי מעיז לטעון שיש לי דגם . כי יש פה תהליר שצריר לעבוד עליו משני הכיוונים, ומה תהיה בסופו­של­דבר דמות החברה הסוציאליסטית ­ ימים יגידו .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר