החניכים, לפי המסגרת החינוכית בעליית הנוער

עמוד:13

שיודעים מה היה מצבה הכספי והפוליטי של עין­חרוד . גם בפנים לא יוסרו אינט­ ריגות ועניינים ­ וציזלינג נשא הרבה על שכמו . והיתה לו גם משפחה צעירה, והוא היה אב מסור, לא סתם ! אבל, הוא ידע שכשהוא בא הביתה, הוא שותף לעניינים, הוא שותף לכל . לחברים רבים היו בעיות אישיות, וציזלינג היה עוזר לפתור גם אותן . הכל ידעו, וגם אני ידעתי : בעיה שאיני יכול להתגבר עליה, יש לה פתרון ­ אני מוסר אותה לציזלינג והוא מוצא לה את הפתרון . זו היתה גדולתו . הרפתן אומר ­ מה שמשמש לאחרים מתם פתגם ­ שיותר ממה שהעגל רוצה לינוק, הפרה רוצה להניק . זה התאים לציזלינג וליחסו אלי ואל שאר החברים . תמיד אמרתי, שהוא כמו טרקטור גדול שאין גבול לכוחו . הייתי שואל את עצמי : מאין לו הכוח, לאיש הזה ? להתרוצץ כל היום, ואחר­כר ישיבות המזכירות, שלא התקימו אז ביום ) כמו שנהוג כיום ( כי אם בלילה והיו גומרים אותן ב­ 12 או ב­ 1 בלילה . ומי ידע מתי התחיל יום העבודה שלו ? אבל הוא היה בעבודה כל היום, וזה לא מנע ממנו מלהיות תמיד בישיבת המזכירות בלילה . כזה היה ציזלינג . המכהה : תודה רבה . ד"ר חנוך רינות ידבר על עליית הנוער והתנועה הקיבוצית . ד"ר הנ < ך רינות 0 : י 2בר, לא חיתה לי הזכות להיות ליד אהרון ציזלינג ז"ל מנכ"ל עליית­הנוער ( : במערכת הזאת, שצייר בפנינו ידידנו בן אהרון, בעדותו המתבססת על שותפות, על חברותה, על גורל ועל התנסות . אבל, אני זכיתי להילוות אליו כאשר הגיע יום כניסתה של חברת הנוער לעין­חרוד, שהיה יום של בוץ וגשם, ה­ 19 או ה­ 20 בפברואר 1933 ) העניין עוד בבירור אצל ההיסטור­ יונים, מפני שהיתה לינת לילה בחיפה . רכבת העמק איחרה לצאת ולא רצינו להגיע לקיבוץ בלילה ( . בגיזרת החיים הזאת ששמה "חברת נוער" "עליית הנוער" וקיבוץ ­ אני חוזר ורואה קיבוץ מתכנס, בהתרגשות, באמצע היום, בעלותנו בדרך הבוץ אל המשק ) וישנה דוקומנטציה בלתי­רגילה בעין­חרוד על היום הזה ( . שורות שורות, של חברים וילדים, בכל מקום שניתן ממנו לראות את הכניסה של 43 הצעירים ) 17 הצטרפו כעבור כמה שבועות ( . ללא שפה משותפת, פרט לקבוצה קטנה של עולי גרמניה שהיו כבר במקום, והפעילו את המנגנון הגרמני שלהם ­ הפעם, בזכות מלאה ובשליחות בעלת ערף מיוחד . ימים אחדים אחרי­כן, כתבה הנרייטה סאלד מכתב ליו"ר הדסה, ואני מצטט קטע ממנו : "הדרך שבה קיבלו החברים של עין­חרוד את חברת הנוער, באיזו חגיגיות ובאיזו שמחה הם נטלו את האחריות על שכמם ­ כל אלה נראו לי כפואימה רלגיוזית" . ) "רליגיס פואם" . הביטוי "רליגיוזי" מצביע על הלך נפש מרומם, נרגש, שאולי גם מוביל לתמהון תור דומיה ( . 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר