|
|
עמוד:13
אני מדבר על כל הישוב בארץ, שבתקופה מסו י ימת היתה לו אהדה לבריה"מ, ל'עולם המחר' . יש לזה כמובן גם השלכות מרחיקות לכת יותר, על הפרוגרס, על האמונה בקידמה מה היא תביא לעולם ואיזה עולם יבוא לאחר שימוגרו הפאשיזם ואחריו הקפיטאליזם . כל המושגים הללו שהיו כל כר רווחים ומקובלים, על כל פנים עלי, חל בהם שינוי ויש בהם ארוזיה מתמדת . הייתי אומר, שעצם בעיית השואה וראיית השמדת היהודים כמטרה של משטר, כמטרה העולה מעל לצרכים התכליתיים שלו כלומר, העובדה שאפשר היה להעדיף בתקופת המלחמה שיקולים של השמדתעם על השיקולים התכליתיים של נצח וו במלחמה, וזאת היא עובדה, בזה כבר יש כדי לערער לא רק את הרציונאליות של היטלר ומשטרו, אבל גם את התפיסה שר . י תה מקובלת עלי, ואני מניח שגם עליכם, שדרכם של משטרים שהם חושבים באופן תכליתי, לפי צרכיהמ . היהודים, במצבים מסויימים, אולי הם משמשים כאיזה אמצעי להסחה, להסית את ההמונים נגד היהודים כדי להסיח את דעתם מעניינים שהמשטר רוצה לטשטש אותם וכדומה . כר עושים פוגרומים, כר מתנכלים ליהודים, משום שיפה כר לעשות לצרכים אקטואליים, יומיומיים, ממשיים, של המדינה והמשטר . אבל, הנה קם משטר שחשיבתו, מעיקרה, איננה תכליתית ואיננה רציונאלית . ובכר יש גם כן איזו שהיא חתירה נגד הנחתיסוד שהיתר . מקובלת, שדרכו של אדם לחשוב חשיבה רציונאלית . גם אם יש לו יצרים, המטים אותו לכאן או לכאן, הרי בסופו של דבר לפי צרכיו שלו, לתכליתו, הוא חושב מחשבה רציונאלית . והנה, קם משטר אשר בעצם ההשמדה, באקט של ההשמדה, הוא הוכיח גישה אירציונאלית כמניע מרכזי . דבר זה היה בו כדי לערער את כל התשתית של השקפת העולם הרציונאלית . אני חושב, שאין בכר כדי להביע דעה מצידי על הרציונאליות והיפוכה, אלא כדי להראות באיזה משכר אנחנו נמצאים, אפילו בגישתנו לעצם התשתית של השקפת העולם, מה גורם לבני אדם לעשות מעשים ומה גורם למשטרים להתנהג כך או אחרת . המשבר האחר הוא בענייו העצמאות, והחסינות של העם היהודי מפני המתנכלים לו בכוח עצמאותו, בהיותו עם חופשי במולדתו . קרה דבר פרדוכסלי, שבימים עברו, כאשר היו אומרים את כל הדברים שאמר קודמי על יהודי הגולה ועל מה שקורה להם וקרא את הקטע האופייני של נתיבה בןיהודה, אז היה ברור לכל ציוני מגשים, שיהודי החי בגולה חשוף לסכנות . אבל לנו יש פתרון, קודם לא היו סרטיפיקטים, היתה עליה בלתי לגאלית, היה קושי להגיע, לא היתר, ארץ שלנו היתה לנו, אבל היא לא היתה שלנו . והנה, היום ישנו מצב מוזר : לא זו בלבד שיש אפשרות, ישנו 'חוק השבות' ויהודים אינם נזקקים לו במידה גדולה; ותופעה חמורה עוד יותר, אולי, שיהודי אשר חי בארץ אחרת, הוא,לעתים, חשוף לסכנה, וגם סכנה פיזית, בשל ישראל . כלומר, לא ישראל נותנת את החסינות ליהודי אלא הדברים כמעט הפוכים שישראל היא גורם שמסכן את העם היהודי גם מחוץ למדינת ישראל . אינני רוצה 13
|

|