|
|
עמוד:7
ההרגשה שלי היא, שתלמידי, לכל הפחות, היו רגישים מאוד, איכפתיים מאוד, קוראים מאור, מתענינים מאוד, עושים מרצונם הרבה מאוד עבודות בנושא הזה וכוי . ישנם מדדים, שהם מדדים של מורה בשיעור . במדדים כאלה אפשר לטעון שמורה יותר מושך או פחות מושך, המורה יותר מחייב או פחות מחייב . אבל ישנם מדדים שהם פתוחים יותר . למשל, גם לקראת ההרצאה הזאת, בדקתי עם ספרן ביה"ס את נושא הקריאה החופשית של התלמידים . תלמידים רבים, מרצונם החופשי, קוראים בספרים רבים, כולל בספרים של אנשים שיושבים פה איתנו . עשיתי גם דבר אחר, שאלתי תלמידים שאלה, שהיא שאלה פתוחה, יחסית . אמרתי : יש רבים שטוענים שבני עדות המזרח רחוקים היום מנושא השואה ומזלזלים באסון אשר קרה ליהדות אירופה, וביקשתי לחוות דעה . יש לי פה דף בו התלמידים הגיבו, דוגמה של כיתה מסו י ימת שהגיבה, שחזרה ואמרה בצורה זאת או אחרת שהקביעה הזאת לא נכונה לחלוטין . אקריא רק שלושארבע דוגמאות, להמחשה : אומרת בחורה מסויימת, בשם המשפחה חגיגי : "זה איננו נכון, כל יהודי במדינת ישראל יודע בכלליות על השואה; להשתתף באסון, להביו ולכאוב אותו אין כל קשר לקשר הישיר עם העבר הנורא הזה . מספיק הקשר לעם כעם ולגורל העם כעם" . אומרת תלמידה אחרת, ששם משפחתה אוחיון : "אני חושבת שבני עדות המזרח אמנם רחוקים מנושא השואה וזה טבעי, כיוון שרק מעטים מהם חשו, הרגישו את תוצאותיה ורק מעטים עברו את זה על בשרם . אבל אני לא חושבת שהם מזלזלים באסון, אני חושבת שהם כואבים את כאב יהודי אירופה אבל אולי פחות בגלל הריחוק שלהם מהאסון" . אומר בחור בשם בןשבת : "בני עדות המזרח רחוקים מנושא השואה, זוהי אולי עובדה, אבל בקשר לזלזול זוהי לדעתי פסיקה לא נכונה . בני עדות המזרח מכבדים את יום השואה וכמו כל משפחה יהודיה בא"י מדליקים נר זכרון . העובדה שחלק מבני עדות המזרח לא מתענינים בנושא או לא מנסים לדעת עליו יותר איננה מעידה על זלזול" . לגבי נר הזכרון שהוא מזכיר, שאלתי במשפחות רבות, תלמידים רבים, והתברר לי שהעובדה הזאת נכונה . נדמה לי שהיא נכונה במשפחות תלמידי יותר מאשר בקבוצות אוכלוסיה אחרות . אני יכול לקרוא עוד תגובות . כדבר כללי, מאוד חשוב לי לומר, כי ההרגשה שלי עם תלמידי, לכל הפחות, ובקריתשמונה, לכל הפחות כי אותו הקיטוב, המתחזק באמצעי הקומוניקציה גם בהקשר לשואה, אין לו שחר . יש לי הרגשה שאנחנו מקשיבים ליחידים חריגים, ומקשיבים להם הרבה מעבר לפרופורציה סבירה ובעקבות זה מכתימים חלקים מאודמשמעותיים בעם ומפלגים אותו . אולי דווקא כאן צריך להבליט את הנקודה הזאת . הנקודה השניה קשורה לשאלה אחרת . נושא יום העיון היום הוא, כין השאר, הגבורה עם ציון מיוחד למרד הגיטאות . גם כאן, נדמה לי שחל שינוי מסויים
|

|