|
|
עמוד:7
כלפי אחד מראשי מחולליו . פנחס דא ^ ? ? וקי, מחבורת הסטודנטים הציוניים השמאליים בקייב, התנקש, כחדשיים לאחר הטבח, בנפשו של רבהמסיתים פ . קריקווואן . אך ימים מעטים לפני כן הטיח ח . נ . ביאליק : ואל לבבם תביט והנו 1 מךבר זצ;ה, וכי תצמח 3ו םמת נקם לא תק . ? ה ןלע . והנה נתפרץ ונתגלה לעיני כל מריו של הנוער היהודי . מרי כפול; נגד דיכוי היהודים ושעבודם ונגד רוחההכנעה העבדותית של היהודים עצמם . בני הדור ראו בדאשבסקי נוקם של חרפת העם, גואל לדם שנשפך בראש חוצות בלא דין ובלא דיין, 'קדושגבור בין קדושיםקרבנות המקבלים עליהם את הדין' . ומריו של דאשבסקי לא היה מרי יתום . אותה שעה הטילה גם פלוגת הקרב ) ג'ץ ( של פועליציון * בהוטל על אחד מחבריה לעשות אותו מעשה עצמו . תכניות נקם כלפי ראשי הפורעים צפו ועלו כפעם בפעם, בשנות הפרעות שלאחר קישינב, בחוגי הציונות הסוציאליסטית ובחוגי 'הבונד, אולם שני ראשי הזרמים של התנועה המהפכנית היהודית שללו עקרונית את הטירור המאורגן כדרך להגנהעצמית . הטבח בקישינב, באביב ,1903 שימש כאמור אזעקה להגנהעצמית; הפוגרום בהומל, בסתיו אותה שנה, היה מבחןהדמים הראשון של תנועת ההגנה אשר קמה בינתים . בהומל הופיעה לראשונה הגנהעצמית מזויינת ומאורגנת; במרכזה פלוגות הקרב של ה'בונד * ר'פועליציוך, בהיקפה המוני בית ישראל וביחוד אנשי העמל שבתוכם . כמה מגינים נפלו מידי הצבא, שחש להגן על . . . הפורעים . לזכותה של ההגנההעצמית בהומל נזקף : מיעוט יחסי של הקרבנות, צמצום היקפו של הפוגרום, ובראש וראשונה הצלת כבודו של עם ישראל . דמם של ישראל אינו עוד הפקר ! תקופת קישינבהומל מהווה פרשתדרכים בהלךרוחם של יהודי רוסיה . פרשתדרכים זו משתקפת יפה מתעודות הזמן ובכללן מן הדראמה הלאומית 'משפחת צבי' של דור פינסקי, אשר הוצאה והופצה במסתרים עלידי ה'בונד' . שלושה דורות מופיעים בדראמה זו של הבית היהודי באותה תקופה . הסב, המגיד דמתא, הוא החוליה האחרונה בשלשלת הזהב של קידוש השם . האב, החנוני, עשוי למסור את נפשו אך על חנותו בלבד, היאהיא 'מקדשו, נשמתו' . האם כל דאגתה אך לקנה המשפחתי שלה . שלושת הבנים הם שלושה זרמים בציבוריות היהודית . הבן האחד רואה את פתרונה של שאלת היהודית בעצמאות לאומית בארץאבות ) 'פועליציון' ( . הבן האחר רואה את הפתרון במלחמה הכללית של האנושות לשחרורה ) ה'בונד' ( . שניהם חשים להגן על בית ישראל בשעת הפורענות ) הומל ( , כשם שזקנם ממהר אותה שעה לגונן על בית האלוהים וספרי תורתו ) השמש מקישינב ( . הסב ושני נכדיו כל שלשתם תמימידעים בדבר אחד; אם איננו יכולים לחיות כבני אדם, עלינו למות כבניאדם . הבן השלישי, שדבק בתרבות הזרה והתכחש לעמו, עיניו נפקחות לרווחה בשעת הפוגרום, לראות ולהבין את תפארת סבו הקדוש ואת גדלות אחיו הנאמנים לעמם והלוחמים את מלחמת שחרורו . אק קישינב והומל לא היו אלא התחלה, אות וסימן לבאות . מכאן ואילך,
|

|