ספור הפרעות וההגנה העצמית

עמוד:7

כלפי אחד מראשי מחולליו . פנחס דא ^ ? ? וקי, מחבורת הסטודנטים הציוניים­ השמאליים בקייב, התנקש, כחדשיים לאחר הטבח, בנפשו של רב­המסיתים פ . קריקווואן . אך ימים מעטים לפני כן הטיח ח . נ . ביאליק : ואל לבבם תביט ­והנו 1 מךבר זצ;ה, וכי תצמח 3ו םמת נקם ­ לא תק . ? ה ןלע . והנה נתפרץ ונתגלה לעיני כל מריו של הנוער היהודי . מרי כפול; נגד דיכוי היהודים ושעבודם ונגד רוח­ההכנעה העבדותית של היהודים עצמם . בני הדור ראו בדאשבסקי נוקם של חרפת העם, גואל לדם שנשפך בראש חוצות בלא דין ובלא דיין, 'קדוש­גבור בין קדושים­קרבנות המקבלים עליהם את הדין' . ומריו של דאשבסקי לא היה מרי יתום . אותה שעה הטילה גם פלוגת הקרב ) ג'ץ ( של ­פועלי­ציון * בהוטל על אחד מחבריה לעשות אותו מעשה עצמו . תכניות נקם כלפי ראשי הפורעים צפו ועלו כפעם בפעם, בשנות הפרעות שלאחר קישינב, בחוגי הציונות הסוציאליסטית ובחוגי 'הבונד­, אולם שני ראשי הזרמים של התנועה המהפכנית היהודית שללו עקרונית את הטירור המאורגן כדרך להגנה­עצמית . הטבח בקישינב, באביב ,1903 שימש כאמור אזעקה להגנה­עצמית; הפוגרום בהומל, בסתיו אותה שנה, היה מבחן­הדמים הראשון של תנועת ההגנה אשר קמה בינתים . בהומל הופיעה לראשונה הגנה­עצמית מזויינת ומאורגנת; במרכזה ­ פלוגות הקרב של ה'בונד * ר'פועלי­ציוך, בהיקפה ­ המוני בית ישראל וביחוד אנשי העמל שבתוכם . כמה מגינים נפלו מידי הצבא, שחש להגן על . . . הפורעים . לזכותה של ההגנה­העצמית בהומל נזקף : מיעוט יחסי של הקרבנות, צמצום היקפו של הפוגרום, ובראש וראשונה ­ הצלת כבודו של עם ישראל . דמם של ישראל אינו עוד הפקר ! תקופת קישינב­הומל מהווה פרשת­דרכים בהלך­רוחם של יהודי רוסיה . פרשת­דרכים זו משתקפת יפה מתעודות הזמן ובכללן מן הדראמה הלאומית 'משפחת צבי' של דור פינסקי, אשר הוצאה והופצה במסתרים על­ידי ה'בונד' . שלושה דורות מופיעים בדראמה זו של הבית היהודי באותה תקופה . הסב, המגיד דמתא, הוא החוליה האחרונה בשלשלת הזהב של קידוש השם . האב, החנוני, עשוי למסור את נפשו אך על חנותו בלבד, היא­היא 'מקדשו, נשמתו' . האם ­כל דאגתה אך לקנה המשפחתי שלה . שלושת הבנים הם שלושה זרמים בציבוריות היהודית . הבן האחד רואה את פתרונה של שאלת היהודית בעצמאות לאומית בארץ­אבות ) 'פועלי­ציון' ( . הבן האחר רואה את הפתרון במלחמה הכללית של האנושות לשחרורה ) ה'בונד' ( . שניהם חשים להגן על בית ישראל בשעת הפורענות ) הומל ( , כשם שזקנם ממהר אותה שעה לגונן על בית האלוהים וספרי תורתו ) השמש מקישינב ( . הסב ושני נכדיו ­ כל שלשתם תמימי­דעים בדבר אחד; אם איננו יכולים לחיות כבני­ אדם, עלינו למות כבני­אדם . הבן השלישי, שדבק בתרבות הזרה והתכחש לעמו, עיניו נפקחות לרווחה בשעת הפוגרום, לראות ולהבין את תפארת סבו הקדוש ואת גדלות אחיו הנאמנים לעמם והלוחמים את מלחמת שחרורו . אק קישינב והומל לא היו אלא התחלה, אות וסימן לבאות . מכאן ואילך,

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר