ספור הפרעות וההגנה העצמית

עמוד:6

קריעת ססרי­תורה וטימואם, 'רק נשים וילדים נתחבאו, אולם הגברים נאבקו­ על­כן נפלו מהם חללים רבים' . . . אכן היתה קישינב לעיר ההרגה, אך 'עיר ההרגה' של ביאליק אינה קישינב, אף כי הרבה בא לה ממנה . היא מין תמצית מגובשת של עדת­ ישראל אכולת­גלות, עלובת­נפש, נכנעת לפני הגל; עדת יהודים פושטי ידם בתפילה לאלהים, בתחינה לשליטים, בתחנון לנדיבים; 'עדר אדני * , פושטי צוארם להורג, בלא טעם למותם כאשר לחייהם . 'בעיר ההרגה' אינה אן שירה נאדרה; היא גם מקור היסטורי יקר­ערך . אמנם לא כתיאור ריאלי של הפוגרום בקישינב אלא כביטוי לנפשו של הדור החדש, הראשון לתנועת התקומה, בתקופה הרת נצורות, על סף המהפכה הראשונה ברוסיה . נפקחו העינים לראות לא רק את קשי השעבוד, אלא אף את חרפת העבדות; נפתחו הלבבות לחוש קלונו של עם ואדם ולהמק למראהו מעוצר כאב וכלימה . לפיכך נתמלטה מפיו של יוסף­חיים ברנר הקריאה : יעוד אלהי ישראל חי­הופיעו * שירי הזעם * של ח . נ . ביאליק 1' והנוער העברי קרא את שירת הזעם, במקור ובתרגום, בדפוס ובהעתקות הקטוגראפיות, והושפע ממנה השפעה עצומה . אם שנתנה ביטוי לרגשת לבו ואם שהולידה או חידדה בו . את תחושת הגלות­ על­כל­פנים קוממה אותו נגד המציאות ועוררה אותו לעזרה עצמית ולהגנה עצמית . ביאליק אף שיתף עצמו עם כמה מחבריו הסופרים ) אחד­העם, דובנוב, רבניצקי, בן­עמי ( בקריאה אל קהילות ישראל במדינה להקמת ארגון כללי קבוע להגנה מפני פרעות . קישינב, נאמר באותו כרוז, אינה אלא התחלה . אין לקוות לעזרה מן הרשות השוללת מן היהודים את הזכויות האנושיות היסודיות; דמעות ותחינות לא הועילו ולא יועילו . אף * חרפה היא לחמישה מיליון נפש אדם להטיל עצמם על אחרים, לפשוט צוארם להורג ולקרוא לעזרה, מבלי לנסות כוחם להגן בעצמם על רכושם, כבודם וחייהם . כרוזים ברוח זה, בלשונות ובסגנונות שונים, פרסמו גם ה'בונד' ) שעמד לראשונה על הצורך להתגונן בעת הפוגרום בךנסטויכוב בקיץ 1902 ( וגם קבוצות שונות של פועלי­ציון ) הקבוצה הקאטרינוסלאבית אף ארגנה הגנה­עצמית בעת הפרעות שפרצו שם בפסח 1901 ( . אכן בעוד הכרוזים נפוצים, אף בטרם הגיעו לתעודתם, התחילה במקומות רבים בתחום­המושב ומחוצה לו תכינה להגנה . הוקמו ועדים להגנה­עצמית, נאסף כסף ונרכש מעט נשק, התחילו אימונים . הזעקה שעלתה מקישינב היתה לאזעקת . ורבים נזעקו . מ 3ין פסחי המגור הרבים שהיו לישראל בגלות אדום נודעת חשיבות היסטורית מיוחדת לפסח קישינב תרס'ג . לאו דוקא בקול מוראיו הגדולים וקרבנותיו המרובים . אף לא בקול התגוננותם הספונטאנית של יהודי קישינב, שהיתה כאמור תקיפה מקול קהילות אחרות לפניה ­ דבר זה לא היה ידוע לרבים בתחילה . לא בקול כל אלה, כי­אם בקול היותו אזעקה לדור ומפנה בדרכו של העם : למחרת הפוגרום בקישינב נולדה תנועת ההגנה­העצמית . הפוגרום בקישינב עורר לא רק תכונה רבה להגנה אלא גם מעשה נקם

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר