|
|
עמוד:6
קריעת ססריתורה וטימואם, 'רק נשים וילדים נתחבאו, אולם הגברים נאבקו עלכן נפלו מהם חללים רבים' . . . אכן היתה קישינב לעיר ההרגה, אך 'עיר ההרגה' של ביאליק אינה קישינב, אף כי הרבה בא לה ממנה . היא מין תמצית מגובשת של עדת ישראל אכולתגלות, עלובתנפש, נכנעת לפני הגל; עדת יהודים פושטי ידם בתפילה לאלהים, בתחינה לשליטים, בתחנון לנדיבים; 'עדר אדני * , פושטי צוארם להורג, בלא טעם למותם כאשר לחייהם . 'בעיר ההרגה' אינה אן שירה נאדרה; היא גם מקור היסטורי יקרערך . אמנם לא כתיאור ריאלי של הפוגרום בקישינב אלא כביטוי לנפשו של הדור החדש, הראשון לתנועת התקומה, בתקופה הרת נצורות, על סף המהפכה הראשונה ברוסיה . נפקחו העינים לראות לא רק את קשי השעבוד, אלא אף את חרפת העבדות; נפתחו הלבבות לחוש קלונו של עם ואדם ולהמק למראהו מעוצר כאב וכלימה . לפיכך נתמלטה מפיו של יוסףחיים ברנר הקריאה : יעוד אלהי ישראל חיהופיעו * שירי הזעם * של ח . נ . ביאליק 1' והנוער העברי קרא את שירת הזעם, במקור ובתרגום, בדפוס ובהעתקות הקטוגראפיות, והושפע ממנה השפעה עצומה . אם שנתנה ביטוי לרגשת לבו ואם שהולידה או חידדה בו . את תחושת הגלות עלכלפנים קוממה אותו נגד המציאות ועוררה אותו לעזרה עצמית ולהגנה עצמית . ביאליק אף שיתף עצמו עם כמה מחבריו הסופרים ) אחדהעם, דובנוב, רבניצקי, בןעמי ( בקריאה אל קהילות ישראל במדינה להקמת ארגון כללי קבוע להגנה מפני פרעות . קישינב, נאמר באותו כרוז, אינה אלא התחלה . אין לקוות לעזרה מן הרשות השוללת מן היהודים את הזכויות האנושיות היסודיות; דמעות ותחינות לא הועילו ולא יועילו . אף * חרפה היא לחמישה מיליון נפש אדם להטיל עצמם על אחרים, לפשוט צוארם להורג ולקרוא לעזרה, מבלי לנסות כוחם להגן בעצמם על רכושם, כבודם וחייהם . כרוזים ברוח זה, בלשונות ובסגנונות שונים, פרסמו גם ה'בונד' ) שעמד לראשונה על הצורך להתגונן בעת הפוגרום בךנסטויכוב בקיץ 1902 ( וגם קבוצות שונות של פועליציון ) הקבוצה הקאטרינוסלאבית אף ארגנה הגנהעצמית בעת הפרעות שפרצו שם בפסח 1901 ( . אכן בעוד הכרוזים נפוצים, אף בטרם הגיעו לתעודתם, התחילה במקומות רבים בתחוםהמושב ומחוצה לו תכינה להגנה . הוקמו ועדים להגנהעצמית, נאסף כסף ונרכש מעט נשק, התחילו אימונים . הזעקה שעלתה מקישינב היתה לאזעקת . ורבים נזעקו . מ 3ין פסחי המגור הרבים שהיו לישראל בגלות אדום נודעת חשיבות היסטורית מיוחדת לפסח קישינב תרס'ג . לאו דוקא בקול מוראיו הגדולים וקרבנותיו המרובים . אף לא בקול התגוננותם הספונטאנית של יהודי קישינב, שהיתה כאמור תקיפה מקול קהילות אחרות לפניה דבר זה לא היה ידוע לרבים בתחילה . לא בקול כל אלה, כיאם בקול היותו אזעקה לדור ומפנה בדרכו של העם : למחרת הפוגרום בקישינב נולדה תנועת ההגנההעצמית . הפוגרום בקישינב עורר לא רק תכונה רבה להגנה אלא גם מעשה נקם
|

|