תעלת הימים

עמוד:13

מה הוא הקו המאפיין את המפעל שלנו ? כדי שאנחנו נוכל לנצל את המשאב הטבעי הזה, צריך לעשות ממנו פרוייקט שיכול להיות אטראקטיבי . זה לא מובן מאליו, שאם יש הפרש גובה, מוכרח להיות מפעל שיהיה אטראקטיבי מבחינה כלכלית . אנחנו נמצאים בשלב של פיתוח, שהוא גדול יותר מאשר איזה שהוא מפעל הידרו אלקטרי במדינות אירופאיות . נמצא בבניה מפעל דומה בגדלו בתורכיה, לא בחלק האירופי אלא בחלק האסיאתי . מפעל גדול בבניה נמצא גם בפורטוגל . באמריקה הדרומית ובמקומות אחרים יש מפעלים שהם פי עשר,פי עשרים יותר גדולים מזה שאנחנו מתכוונים לעטות בים המלח . אך, ודאי, שהמפעל יביא לפעילות כלכלית, תעסוקה ועוד ועוד . אבל עם זה, אין לראות שנוכל את המפעל הזה להפור למין רכבת נוער יוגוסלבית . קראתי בכל מיני מקומות כי עשרות אלפי בני נוער יהודי מכל התפוצות יבואו ובמכושים וטוריות יעבדו בהקמת המפעל . אינני חושב שהמפעל יקום בדרך זו . צריו שהמפעל ייבנה בדרך אטרקטיבית . נביא ציוד משוכלל למינהור וכוי . אגב, אנחנו מדברים על תעלת הימים, ולפי התכנון וכפי שהדבר עומד להכרעה, המפעל יהיה ברובו מפעל של מנהרה ולא תעלה פתוחה . בעתונות רבו הדיונים על ערכו של המפעל, כמה אחוזים של חשמל, ייצור וכוי­ על בסיס כזה לא היה נבנה עד היום אף מפעל, לא בארצות הברית ולא בברית המועצות, ולא במקומות אחרים . מה היה קורה אילו מפעלים התישבותיים וישובים בודדים היו נמדדים לפי אחוזים טל ייצור חקלאי וכוי . יש להשתחרר מהצגת תכניות למפעלים רק שכאילו עשויים לפתור את כל בעיות ישראל לכל הדורות . צריו לשקול כל מפעל לפי זכותו הוא . וגם את המפעל הזה צריף לשקול לפי זכויותיו, לפי כדאיותו, לפי האימפאקט שלו בסביבה שלו ולפי המטרה הרצו י יה . המפעל ­ כדאיותו ותועלתו צריך לבחון, האומנם באמת ניתן להקים את המפעל הזה, שיהיה כדאי מבחינה כלכלית, בעיקר מבחינת התועלת האנרגטית הישירה טלו, ולפי התועלות הנלוות אליו, שכבר דובר בהן ויש עוד תועלות נוספות אחרות . זאת אומרת, אנחנו נרצה לבחון אותו בתור שכזה, לפי גודלו, לפי תכונותיו, וקודם כל מבחינה אנרגטית . בלי להרבות דברים על משבר הדלק, כל מפעל הידרו­אלקטרי בא לחסוך דלק, כמובן . אבל מפעל הידרו­אלקטרי יש לו תכונה נוספת בזה טהוא מבוסס על איזה טהוא משאב שמתחדש באופן אוטומאטי . המשאב מתחדש מעצמו, לא צריך להביא שום חומרי גלם על מנת להפעיל את המפעל . מפעל הידרו­אלקטרי גם איננו מזהם . מפעל הידרו­אלקטרי הוא יותר אמין מבחינת הפעלתו ופעולתו מאשר כל מפעל יצור­אנרגיה אתר . מפעלים הידרו­אלקטריים יש להם תכונה של זמינות רגעית מיידית שאיננה לאף מפעל אנרגטי אחר . זו תכונה שמכונה instant availability "אינסטנט אוולבליטי" : פותחים את המגוף ויט עומס מלא של חשמל . במפעלי החשמל של חדרה, חיפה, אשדוד, כיום, הבאת היחידות לעומס, אם הן משותקות ­ דורשת שעות . העלאת העומס אפשרית בכר וכך אחוזים כל שעה . איו אפשרות להעמיס יחידה בבת אחת . התקלות במפעלים הידרו­אלקטריים הן נדירות ביותר . התכונה העיקרית שאנחנו הולכים לנצל אותה; למפעל תכונות מיוחדות לייצור אנרגיית­שיא . ידועה העובדה שחשמל, לפי מצב הטכנולוגיה של היום, אי אפשר לאגור . במשך מאת השנים של התפתחות הכוח החשמלי היו כל מיני הצעות אכזב איו לאגור חשמל . פירוש הדבר שתחנות הכוח שלנו ) חיפה, תל­אביב, חדרה, אשדוד ( יכולות ליצור חשמל בכל רגע בדיוק בהתאם לצריכה . אמ במקרה באיזה שהוא מקום יש תקלה ונפסקים דרכי ההובלה של האנרגיה מופיעה הבעיה : מה עושים עם הקיטור המיותר . מי שגר בקירבת תחנות כוח יודע שלפעמים, כאשר יש הפסקת עומס באיזה שהוא מקום מתחילות התחנות להקיז כמויות עצומות של קיטור שמרעיד את הסביבה . מפעל הידרו­אלקטרי מתגבר בקלות על שינויי עומס, וכמובן, אלה הן התכונות לכזה יהיה גם מפעל תעלת הימים . יש לכל המפעלים ההידרו­אלקטריים חיים פיזיים ארוכים, אף כי עובדה זו אינה באה לביטוי בחישובי האמורטיזציה והריבית . אחוזי ריבית גבוהים יחסית כיום, למעשה מתאפסים בעתיד בהשוואה לערכים הנוכחיים . ועוד שני דברים שאצלנו באופו מיוחד יט להם חשיבות גדולה מאוד : א . גיוון מקורות, דיוורסיפיקציה של 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר