דברי פתיחה

עמוד:4

יצחק טבנקיו לא זכה להשתתף בחג החמישים של עין­חרוד, כי נפטר על ספו . עתה עומד ביתו הקיבוצי לחוג את חג הששים שלו ­ ושוב יחסר לנו . וחמרנו אותו בחג החמישים של נעו אשר אהב כבת טיפוחיו . סערות ותמורות נתרחשו מאז נסתלק . היתה מלחמת יום­הכיפורים, נתרחשה אימת ההפתעה והתדהמה ­ ונתגלה האף­על­פי­כן של הנצחון; ובאו הסכמי הפרדת הכוחות והפסקת האש, ולאחר­מכן ­ הודחה תנועת העבודה לאופוזיציה, זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה . לימים הושג השלום עם מצרים, על הפוטנציות האדירות החבויות בו ועל הכאב והסכנות שבעקירת הישובים מחבל רפיח, המלווה את ההסכם עם מצרים . מאז פטירתו של טבנקיו הלכו רבים ממרעיו לעולמם : רעים ובעלי­פלוגתא, תלמי­ דים נאמנים וחברים לחזון ולהגשמה, שנענו לקריאתו "אחרי", ובכללם ­ בני מהרשק, בנימיו גלעד, בנימיו גל, משה קליגר, יהושע גבעוני, יגאל אלון, צביה לובטקין, יצחק צוקרמן ומשה ­ משהילי ­ טבנקיו, בנו בכורו . לא נכחד, שהרגשה של הידלדלות מלווה אותנו בהגותנו בהם . אך נראה לי, כי דמותו של טבנקיו מתעלה, כאשר אנו זוכרים, שזכה בתלמידים כאלה . אתמול נתקיימה הישיבה הראשונה של הכנסת העשירית ותנועת העבודה שלנו ­ שוב מתייצבת באופוזיציה לשלטון הימין,,זאת הפעם השניה . טבנקיו, בהגותו ובאקטיביזם שלו, לא הגביל עצמו לתחום המדיני . שום תופעה בחיי העם והאנושות לא היתה זרה לו . הוא חי בסערת נפש את הבעיות החברתיות . הוא חי בעומק רב את האלטרנטיבות, שבין עולמה האידיאי, החינוכי, החברתי של תנועת העבודה לבין אלה של עולם הרכוש . הוא נמנה עם התובעים מאבק סוציאלי חריף, קודם­כול על דמות האדם ועל דמות החברה הנבנית . טבנקיו העריך את המאבק הפרלמנטרי, אבל לא ראה בו חזות הכול . את מרכזי הכובד ראה במאבק הרעיוני, החינוכי והקונסטרוקטיבי . הוא ראה מרחב רב לאקטיביות של תנועת העבודה, גם מחוץ לתחום הממלכתי, הפרלמנטרי והשלטוני . כשאני מנסה להשיב על השאלה­ מה היה אומר לנו המורה בעת הזאת ? דומה עלי, כי היה אומר לתנועה : אל יחשך עליך עולמן מחמת האופוזיציה ואל תיפול הרוח . בארץ­ישראל, אכן, נודע משקל רב לממשל, מפני שאנחנו נתונים בתהליך של בניה ועיצוב וניתן להפעיל את כוח הממשל לא לשליטה, אלא לבניה, לעידוד כוחות בונים ולא לעיכובם ולהחלשתם . ניתן להפעיל את הממשל לחינוך, לכיוון חיובי של המעשים והשקעת האמצעים . אך כאמור, ישנו בארצנו מרחב עצום לעשיה ולהגשמה מכוח היזמה והיצירה העצמית של התנועה, מכוח העזרה ההדדית, וההיחלצות ההתנדבותית . עשייתנו יכולה להיטען על בסיס הכוח שפיתחנו במשק, בתרבות, בהסתדרות ­ בכל אתר ואתר בארץ הזאת . אם לא נהיה נרפים, נוכל גם בהיותנו באופוזיציה לעשות באפיק הקונסטרוקטיבי, באפיק החינוכי, בטיפוח החזון והרוח החלוצית . כל אלה ­ אם לא נחדל להיות תנועת הגשמה, אם לא ידהו הדגלים, אם לא נסתגל לפיחות של ערכים, למושגים בעלי­בתיים, ל"חברר, מרפקנית", כפי שהגדיר פעם יגאל אלון, את החברה הישראלית . כלומר, טבנקיו היה קורא להפעיל את כוחנו הפוזיטיבי כתנועה חלוצית בתוך העם; ואפשר והיה משמיע באזנינו עוד ציווי והוא ­ לחזור ולהתחבר אל הנושא הטבעי של התנועה, אל העובדים, עובדי כפים ורוח, עובדי כל עבודה בארץ הזאת; להיות עמהם ולהתאמץ להעלות את ביטוים; לא להתעייף מן המאבק לשוויון חברתי, לעזרה הדדית, שאיננה פילנטרופיה, אלא אחוות עמלים אמיתית . סבורני, שהיה תובע עכשיו לגייס את כל החיל שעשינו במשק העובדים, בשדה הכלכלה והכספים, בשירותי העזרה ההדדית של ההסתדרות ­ כרי להביאם אל העם . אני משוכנע, שהיה קורא לא לחלום על קיצורי דרך באמצעות "תחבולות" ו"קונצים" של הסברה, אלא ללכת אל העם כתנועה, במלוא ערכיה, בעוז רוח והתמסרות ובמאמץ אדיר של חינוך ושכנוע . טבנקיו ראה בחזונו איחוד אורגני, המחבר לאחדות אידיאית את שלוש הקטגוריות בתנועת העבודה : את המסגרת ההסתדרותית ­ לרבות חברת העובדים ­ המבוססת על הוויה חברתית אלמנטרית כמכנה משותף בסיסי, את המסגרת הפוליטית המפלגתית, המבוססת על אחדות של דעה ציונית­סוציאליסטית ואת המסגרת ההגשמתית­ההתיישבותית; ובראשם ­ התנועה הקיבוצית על זרמיה ותנועת המושבים . אף אנו כיום נוכל לומר : חיבורן של שלוש המסגרות האלה יחד, באחווה ובאקטיביזם חברתי, ישוב ויעלה את' תנועת העבודה אל ההגה, אל מנופי המעשה במדינה . אבל היא תשיג זאת רק אם תצליח למרק את עצמה משגיאותיה ולעלות בהעזה ובאחריות למילוי ייעודה . 4

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר