תנועה שנשתכחה

עמוד:6

השראה והמדינה הייתי אומר שזאת היא הקונצפציה היסודית . והיא נוצרה לאחר המחקר וכתוצאה ממנו . והיה עוד דבר : האיש אבא קובנר איננו פה, והוא גם לא בארץ ברגע זה . לאחר כתיבת הספר באתי לאבא קובנר והוא אמר לי בערך כך : "אתה מבזבז את הזמן . מה אתה רוצה להיות ­ היסטוריון של העם היהודי בדור הזה ? אם כך, מה הדבר המרכזי שקרה בחיי העם היהודי בדורות האחרונים אם לא השואה ? " ואני אמרתי לו : "אני מפחד" . והוא אמר : "אתה כבר נכנסת עם חצי רגל פנימה . הספר שכתבת הוא ספר על השואה" . ואז, אני מודה, שיניתי קצת בתוך הספר . התברר לי, שהוא צדק . זהו ספר על השואה, ועל הקשר שבין השואה לבין הקמת המדינה . יש לספר הזה מגרעת יסודית אחת ­ ומי כמחבר יודע את מגרעות ספריו ­ והוא : הוא נגמר באמצע, אין לו המשך שהוא ההעפלה . ההעפלה היא חלק שני, אינטגראלי, לאחר הבריחה . יש לספר מגרעת שניה, יסודית ביותר, והיא שהוא איננו מטפל בבריחה . מברית­המועצות, וזאת משום שכשחקרתי לא היה החומר פתוח לפני וכאשר יכולתי כבר להשתמש בו היה כבר הדבר מאוחר מדי . זאת היא מגרעת שמעונה תיקון . ויש לו לספר מגרעת שלישית, גם היא יסודית מאוד, עקרונית, והיא שהספר איננו מטפק; די הצורך, פרט לרמזים, בכל הרקע הפוליטי והבין­ לאומי, שהיה לבריחה . מגרעת זו נובעת מכך שבשעה שהמחקר הזה נעשה, ועד היום הזה, הדוקומנטציה הדיפלומאטית הכרוכה בכך היא חסויה . הדבר ועד 948 1 . לגבי מדינת ישראל היא חסויה עד היום נוגע לשנים 943 ,1 946 1 ואילך, זוהי המדינה היחידה שאיננה פותחת את ארכיונה כדי הזה ­ ם­ 947 1 להקור את מלחמת עצמאותה היא . זאת היא בושה וחרפה, שיש להתריע עליה בכל הזדמנות אפשרית . לאהד שמתחתי בקורת חמורה זו על ספר "הבריחה" שאני מחברו, אני מבקש מכי 1 הנוכחים להצטרף ולתרום מביקורתם ­ על­מנה אי"ה, שאם הספר יזכה למהדורה נוספת, נוכל, לפחות, באופן חלקי, לתקן אה המעוות . *

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר