לבחינת דרכים בסוציאליזם

עמוד:11

62 יצחק טבנקין יש תנועה סוציאליסטית בעלת­ערך שאינה שותפת לאחריות בעד המדינות של ארצה ז האם אין להטיל אחריות גם על פועלי נורבגיה, שבדיה, דניה, שארצותיהן בנייטרליותן סיפקו ומספקות עד היום הרבה חומרים, מהם גם חומרי מלחמה, לגרמניה הנאצית ! האם לא היתד . אשמת ,,אי ההתערבות" בספרד, בשעבוד ספרד לפאשיזם האיטלקי­גרמני, גם על ליאון בלום ומפלגות העבודה באנגליה ובצרפת ז ספק אם צ'מברלין ודאלאד ! ה אינם תלויים בהרבה באטלי ובבלום . הסוציאליזם העולמי, גם בזמן שאיננו בשלטון, אחראי על השלטון . אין להגיד איפוא שיש לקרוא את הסוציאליזם הרוסי לאחריות בעד המדינה הרוסית ולעומת זאת אין לקרוא את הסוציאליזם האנגלי, הצרפתי, הנורבגי לאחריות בעד מדינותיהם הם . על רצח, ­ יש לתבוע לדין את אלה ואת אלה . משפט מסולף, צנזורה, דיכוי, ניצול הגשמת הסוציאליזם בתוך המדינות, כלומר בדרך של מלחמה מדינית ) ומדינה זה שלטון, וכל שלטון הוא דיכוי ( , היתד . הכרח בל ­יגונה . המדינה היא חלק בלתי­ נפרד של החברה המעמדית, שמתוכה צריך להיווצר הסוציאליזם ואין חברה בעלת מעמתת בלי מדינה . לאור ההתלבטות הזאת של הסוציאליזם על דרכי הגשמתו בתוך המדינות, אץ חטאי הבולשביזם או חטאי הריפורמיזם בכל הארצות שונים במהותם . אף אחד מהם איננו מזדהה עם הטוהר הסוציאליסטי . אף חטא אחד לא יסולח . נשלם בעד כל חטא נגד הסוציאליזם, נגד תנועת הפועלים, לא נפרוק מעל עצמנו את האחריות בעדם, אד לא נזהה את מחשבתה ומצפונה של תנועתנו עם מגמה נפרדת אחת בתנועה . מן הנמנע שבסוציאליזם בארצות השונות לא ישתלטו דרכי הגשמה שונות . מלחמת הסוציאליזם בפאשיזם אי­אפשר לה שתדמה למלחמת הסוציאליזם בשמרנות האנגלית . מלחמת הסוציאליזם בדימוקראטיה הםקאנדינבית או האוסטראלית אי­ אפשר שתהיה תמה למלחמת הסוציאליזם הרוסי . במידה שהסוציאליזם עובר לתקופת הגשמתו אין לעקור אותו ממסגרת החיים הנתונה . על­ידי החזית עצמה, על­ידי המתנגד ניתן לו לסוציאליזם החומר שאותו צריך למלא רוח חדשה, החומר שאותו צריד לכבוש כדי לעצבו מחדש ­ הוא ניתן לו על­ידי מלחמה והגשמה . הדרך הארץ­ישראלית לסוציאליזם גם לנו, לפועלי ארץ­ישראל, דרכי הגשמה מיוחדות, לפי נסיבות ותנאי חיינו הלאומיים והסוציאליים . איני יודע אם גורלנו היהודי שקבע את דמות התנועה שלנו, הוא טוב או רע . יש בו גם טוב וגם רע . רע להיות עם חלש, רע להיות מיעוט, לא להיות מרוכז בארץ ובמדינה, רע שאנו צריכים לחולל את המהפכה שלנו ולבנות את בנין החברה הסוציאליסטית היהודית בארץ בלי כוח­מדינה, בלי אפשרות של כפיה לגבות מסים, בלי אפשרות להכריח כל אדם לתת את חלקו . דלות, פתור, חוסר חיים מדיניים, חוסר טריטוריה ­ כל זד . רע . אבל יש בזה גם איזה ,,טוב" . אנו יכולים להגשים את האידיאה שלנו כשאנו מסתמכים על האדם בלבד, על הסכמתו ועל עלייתו, על התנדבותו החלוצית, על החדירה האיטית של הרעיון אל כל ישותו . תנאינו נתנו לנו רקע לתנועה מוסרית יותר באמצעיה, בשלמותה עם המטרה . 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר