|
|
עמוד:6
לבחינת דרכים בסוציאליזם 57 שהוא עושה, הוא צריך לעשות באהבה . אם אנו מתחנכים להגנה, אם אנו לומדים קשה לבטא את צירוף המלים לירות בזולת, כלום לא קיימת הסכנה שנרכוש יש בה משום אהבה לרצח י העובדה שאנו מוכרחים לחנך את האדם להגנה סכנה שמקנה ערך חיובי לעצם הרובה ולכל מה שאפשר לעשות בו . ואמנם יש לפעמים סכנה מוסרית וחינוכית לתנועה בשימוש מתוך הכרח באמצעים, שבמהותם הם זרים למטרותיה . יש אשר מבוכה חינוכית עלולה להיות מסוכנת יותר מאשר כל מבוכה פוליטית ציבורית . למראיתעין אין המבוכה הרוחניתמוסרית נוראה כלכך : וכי איזו שום דבר רע, ממשי, לא יצמח סכנה בכך שיושב אדם ומדבר מה שמדבר מדבריו, בין שהוא חושב כך ובין שהוא חושב אחרת . אך אין זה נכון כלל . שגיאות בחיים יש להן תיקון בחיים, קורקטיבות של החיים עצמם, גם אם הדבר עולה ביוקר . אבל מבוכה נפשית ורוחנית עלולה להתעות את האדם מדרכו . כבד הוא העונש בעד טעויות רוחניות ומחשבתיות . ועלכן חשובה לנו במסיבת תנועה חינוכית הבחינה הזאת . הדברים בכינוס זה ענו לקול פנימי, עמוק, דברים שהביעו את התיעוב למלחמה בשכל, ברגש וברצון . אוי לתנועתנו, אם התיעוב את ההתנגדות העמוקה לה הזה למלחמה, אם השנאה הזאת לרצח האדם ולשפיכת דמים, לחילול החיים במקום קדושת החיים, לא יהיו עוד בתוכנו, כי זהו יסודה . מבחינה זו מדאיגים היו דברי חברים אחדים על שוויוךנפש לדרכים שבהן משתמשת תנועה במלחמה במתנגדיה . מהו תוכנה העיקרי של תנועתנו האנושית, של הסוציאליזם י תוכנה העיקרי ברעיונו הוא הכרת הערך השווה של חיי כל אדם . הסוציאליזם לא זה בלבד שהוא מתאים לאינטרסים של הפועלים אלא במגמותיו ובשאיפותיו שהוא מקדש את ערך האדם . איני אומר שהסוציאליזם הוא האידיאל לכל האנשים יש אנשים שהאינטרס שלהם הוא דוקא בחוסר ערך הזולת, מפני שהם חיים על חשבון הזולת . אבל האדם באשר הוא אדם, האינטרס האנושי שלו הוא קדושת חייו של כל אחד : ערך שווה לכל אדם, זכות שווה לכל, בין שהוא חכם ובין שאיננו חכם, בין שהוא יפה ובין שאיננו יפה, בין שהוא חזק ובין שהוא חלש . מתוך הערכה מוסרית זאת אנו שוללים את הניצול, כי בלי הכרת הערך השווה אין כלל רע בניצול הזולת . רצח האדם הוא תועבה לנו לא פחות, ובודאי יותר מאשר הניצול יסוד תנועתנו הוא שלילת הרצח, ומבחינה זאת תיעוב המלחמה הוא חלק יסודי ואורגאני של תנועתנו . אףעלפי כן אנו נלחמים וחייבים להילחם . חייבים אנו להילחם באשר הכרתנו והמוסר שלנו אינם אידיאה ללא הגשמה, אינם רעיון יפה שדי לו בכך שהוא קיים כשלעצמו, כי אם רעיון שהאדם רוצה וצריך להגשים אותו . ואם אנו אומרים . יש . זכות שווה לכל אדם לחיות את כל הפוטנציה שיש בו, להגשים את חייו לפתח איננו אומרים זאת מבלי להניח, כי האידיאה הזאת את כל כשרונותיו וכוחותיו טעונה הגשמה . היא צריכה להתגשם, באשר הרצון להגשים אותה הואהוא ערכה באשר אין ערך מוסרי לאידיאה, אם אינך מנסה להגשימה . הערכת הטוב והרע
|

|