|
|
עמוד:14
לדעתי, להבין אה אחד הגורמים הייחודיים וה"משבריים" בהתפתחותן הרעיונית והארגונית של כל אחת מן התנועות הקיבוציות . המחקר שלפנינו לא נועד, כידוע, להתמודד עם נושא זה, ואינני מתכוון להיכנס כאן לגופו של העניין . הצבעתי על קיומה של פרובלמטיקה זו, כדי להאיר את העובדה שהתפתחותה הרעיונית של כל אחת ממפלגות הפועלים בארץ, ושל אחדותהעבודה במיוחד, משולבת אורגנית בתולדות המחשבה של התנועה הקיבוצית, ושל הוגיהדעות שעיצבו אותה . אעיר רק, כי מצאתי בפרקי הספר של גורני לא מעט חומר של ציון עובדות והערכות, שיהייה לעזר רב לכל מי שיגש לעבודה בנושא הזה . עבור רבים מן היושבים כאן, חברי הקיבוץ המאוחד ותלמידי טבנקין, מהווה אחדותהעבודה ייסודה וחברמייםדיה מעין "מעמד הר סיני" של "המגמה האקטיביסטית" בציונות הסוציאליסטית, אשר טבנקין ראה בקיבוץ המאוחד את נושאדברה ומגשימה העקבי . החבורה של ששת מייסדי אחדותהעבודה ) ברל כצנלםון, בןגוריון, טבנקין, יצחק בןצבי, דוד רמז ושמואל יבנאלי ( , אשר עם כל אחד מהם היו ל ט ב נ ק י ן חילוקידעות ומאבקים ציבוריים במהלך השנים, הוצגה על ידו, בעשרות הרצאות ובמאות שיחות אישיות, כדוגמה להתלכדות נועזת של אנשים שונים במזג, במוצא, בנטיות אישיות סביב העיקר . עם כל הוויכוחים המרים, שלא אחת היו מלווים פגיעות וסערתיצרים, היו ברל ובןגוריון "אסורים בזלזול" בפניו . היה בכך, מצידו של יצחק טבנקין, יותר מ"חולשה" של חסדנעורים אישי כלפי מי שהיו ידידיויריביו מראשית הדרך . היה בהפגנתיחם זאת משום צעד מחנך לגבי תלמידיו, המצביע על רוח האחריות הכוללת של "אחדותהעבודה" להתהוותה והתעצמותה של תנועת פועלי ארץישראל האחת הכופפת את כל ההבדלים של מוצא ושל "אופי אישי" לרשות תהליך יישובה של הארץ, המחייב כוחהגשמה . הארה שנייה להבנת אחדותהעבודה ומקומה ההיסטורי בתפיסתו של טבנקין : הוא היה חוזר ומדגיש את היותה ההמשך למגמה מהפכנית בחיי הדור והתקופה, שראשיתה בהגנה העצמית בהומל ) ובהקשר לכך היה מזכיר את "בעיר ההריגה" ואת פעילותם של ביאליק ואחדהעם בגיוס הנוער להגנה בנשק על חיי היהודים וכבודם ( , את היות "אחדותהעבודה" נםיון ראשון ורציני, שלו ושל בני דורו, לעצב "טיפוסמפלגה ארץישראלי", שיענה לצרכי הגשמתה של המגמה . ולכן היה שגור בפיו הביטוי "דרכה של אחדותהעבודה" כמלה נרדפת לאקטיביזם הציוניםוציאליםטי, בו דגל והאמין עד סוף חייו . כך הפך בתנועתנו המושג "אחדותהעבודה" כסמל של מופת לדרך חשיבה ודרך ארגון ארץישראליים, המשוחררים מכל דוגמטיות ומכל אינטרסנטיות צרה . + י 1
|

|