תכנית אחדות העבודה

עמוד:9

תכנית אחדות העבודה אין התאחדות­המעמד צריכה להיות בנויה על הפעולה המפלגתית­מדינית ­ בלבד . שליחותה מועתקת עתה מן החזית המדינית לתנועת הבנין המעשית . מכאן, שאנו מצווים ליצור גט אינטליגנציה עובדת . העומדת לשירות המעמד העובד ולא לשירות בעלי­הרכוש . מוסדותינו יהיו נחלת כל המעמד . המוסדות חישוביים של הפועלים נועדו להיות חלוצי העבודה' מפלסי­דרכים, והם לא יכינו על ידינו בלבד . לשם כך זקוקים אנו לברית לאומית סוציאליסטית כללית . נבוא לפני הקונגרס הלאומי הסוציאליסטי הכללי, שיאחד את פועלי­ציון, צעירי­ציון וכוי, ונקים במשותף את המוסדות לפעולה . השפעתנו אנו, השפעת פועלי ארץ­ישראל צריכה להיות פרושה על ה"ברית" ועל המוסדות אשר יקומו על­ידיה . תכנית המעמד העובד העברי המאוחד בא"י תלכד סביבה את ברית הציונות­הסוציאליסטית בעם העברי . ב אנו מאחדים את כל הפועלים העברים בארץ­ישראל . השם צריד לבטא מי ומי המאוחדים, וכיצד נתאחדו . המונח "סוציאליות" ) סוציאליזם ( מגדיר את ההתאחדות על פי קווים של דעה . אבל יסודה הוא המעמד העובד . אין הסוציאליזם כמונח מגדיר את פעולותינו בדיוקם ובמשמעותם המלאה . בשם הסוציאליזם הרימו פועלים יהודים בגולה את דגל ה"יידיש" נגד העברית . בשם אותו סוציאליזם מתנגדים המתבוללים גם ליידיש לטובת הרוסית, הפולנית וכר . הציונות כהשקפת עולם אף היא אינה נובעת בהכרח מתוך הכרה סוציאליסטית . גם האבטונומיזם הגלותי והטרי­ טוריאליזם המופשט של הסוציאליסטים­הטריטוריאליסטיפ 4 קשרו את דעותיהם קשר הגיוני עם הסוציאליזם . ההכרח בקשרים אמיתיים בין הלאומיות והסוציאליזם מתגלם רק בתוכן החי של הנושא החי, שלמעמדהפועליםהמאוחד . השם הזה, "התאחדות המעמד העובד" מגביל את ת ח ו ם ה ע ב ו ד ה . אין תנועתנו באה רק להיאבק למען שינויים במשטר הקיים . צרכי העובדים הם רחבים הרבה יותר . לא שינויים פוליטיים או כלכליים בלבד הם מגמתנו, כי אם שלטון גמור על העבודה, בעזרת המדע וההשכלה, תחיית השפה העברית וחיי תרבות מלאים . כל אלה הם צרכים של העובדים, ולסיפוק הצרכים האלה אנו מארגנים את עבודתנו . מתאחדים אנו לשם המעשים והפעולות המשותפים . השם הואהתאחדותהמעמדהעובד, כי לשם מילוי צרכיו החברתיים, הסוציאליים והלאומיים, ההמריים והתרבותיים של המעמד היא קמה . אחוד העובדים באשר הם עובדים, ולא באשר הם בדעה זו או אחרת . אחדות­הפעולה היא המחייבת את חופש הדעה בינינו . אל נפרט ואל נגדיר את 4 זרם בציבוריות היהודית בעשרים השנים הראשונות של המאה, להשגת טריטוריה אבטונומית בשביל העם היהודי ולאו דווקא בארץ ישראל, בניגוד לציונות הרואה בארץ­ ישראל את מקום הריכוז הטריטוריאלי של העם היהודי . הרעיון עלה בייחוד ע''י אלה שפרשו מן ההסתדרות הציונית כתגובה על דחיית תכנית אוגנדה בקונגרס הציוני השביעי ) 1905 ( .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר