תכנית אחדות העבודה

עמוד:6

יצחק כבנקין כמושג הכרחי וכן אין היא שוללת אותו . המושגים הם נייטראליים ואינם חופפים זה את זה . לא על­ידי הוכחות הגיוניות מופשטות ניתן לעשות מהן מזיגה אחת, אלא ­ יצירת תנאים לפעולתו רק בכוח הנושא החי, הפעיל, הקובע את התוכן, ומטרתו החפשית, לביטוי מלא של עצמיותו . ייחודה של התנועה שלנו הוא בכך, שהיא מעניקה את האפשרות לנושא האנושי שלה להיות לכוח הבונה את המעמד העובד, שמתוך כך תתמזגנה בה ותתאחדנה הציונות והסוציאליזם בשלמות . באנו לכאן, לא ­ לא לפלג כדי לפלג את מעמד העובדים ע''י מושגים רעיוניים אלא כדי לאחדו . את הנושא בשל השוני במושגיו העיוניים, אלא לאחד את המושגים לשירות הנושא . מכאן, שהמשא­ומתן של אחדות­העבודה" צריך לפתוח בקביעת אבךהיסוד : שאחדות מעמד העובדים בארץ הוא התנאי הראשון, ההכרחי, שיש בזה יותר מציונות בלבד, ויותר מסוציאליזם בלבד . תנאי, שבכוחו יוכל מעמד העובדים העברי להיות ברבות הימים לעם עובד . הכרה זו, הכרת תפקידו של המעמד בעם, היא חוליית­האב ביצירתו . השם הוא, איפוא : התאחדות המעמד העובד, ובקיצור ­ אחדות­העבודה . אחדות על יסוד העבודה, ועבודה כיסוד של אחדות . כך פותח הסעיף הראשון של התכנית בהדגשת זיקתה לתנועת­­העבודה בעולם ולתנועה הציונית בעם . התכנית עצמה מתהילה מסעיף ג' האומר : "'אחדות העבודה' מקיפה את כל הפועלים והעובדים בארץ וכמו כן בעלי אומנויות חפשיות החיים על יגיעם, מבלי לקפח עבודת זולתם, ומנהלת את עבודתה כולה ברשות עצמה" . לא לשם מושגים מופשטים קמה ההת­ אחדות, אלא לשם פעולה . העבודה, פיתוח אפשרויות הקליטה על ידי התישבות, ­ תנאים הם ליצירת עם עובד . אולם האירגון המקצועי, אירגון העליה לארץ הכנת המעמד . אינה מתחילה פה בארץ אלא עוד בגולה, באירגונה ובסידורה של העליה החלוצית כדי להכשיר אותה לח 3רות למעמד העובדים היוצר, בעל ההכרה . מרכז הכובד של התכנית הוא ביצירת מעמד­עובדים עברי בכל ענפי הייצור, מאוחד ביצירתו ובמורשתו עם חיי העם בעבר, מאוחד בשפתו העברית, בשאיפתו ובהכרתו, ולשם יצירת מעמד זה דרושה חלוציות; היא דרושה לא רק לצעיר העולה ובן ­ בעברו מן העיר אל הכפר . בבואו בעל­הבית, כי אם גם לפועל החרושתי והאומן להגשים את שאיפתו במו ידיו, הוא חייב, בעצם חייו ובעבודתו, להיות חלוץ להתהוות המעמדית, הסוציאלית . מכאן הקריאה לחלוציות, לארגון העובדים במסגרת של הסתדרות אחת, מאוחדת בעזרה הדדית ובמשמעת הברית . האמצעי הראשון להגשמת המטרות האמורות של מעמד­העובדים הוא אירגון המעמד . אנו פותחים, איפוא, באחדות המעכד ועוברים אל דרכי הגשמתו בציונות . וביטוי לכך מנוסח בסעיף בי של התכנית . הסעיף מביע, מהי שאיפתו של המעמד העובד בעמו, מה הדפוס שאנו רוצים לצקת בו את דמות העם העברי בארצו . יש חושבים לצור את העם העברי בדמות סוחרי תפוחי­זהב וענבים, שמחנה עבדים לרשותו . באסיפותינו נתבררו ונתלבנו הבעיות ה כרוכות בתפקיד זה . יודעים אנו כי אין לעצב את העם בקהיליית עובדים, כל עוד שליט הקנין הפרטי בחברה, המעלה מעמד בעלי רכוש קרקעי, שעיקר פרנסתו הוא

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר