|
|
עמוד:6
המציאות היא קשה, ולא קל לכבוש אותה . להמוני היהודים קשה העבודה, קשים חיי החקלאות, קשים חיי השיתוף . הם מחוסרי אידיאה ואחוזי פסיכולוגיה בעלביתית . והמוני הנוער בעיר באיזה עולמות הם חיים ? הסביבה הבעלביתית, האינדיבידואליסטית, המשתמטת מפעולה חלוצית, משחיתה את נפש הנוער, מטעה אותו מהדרך החלוצית . במציאות הזאת פועל עוד חוק, שהוא ספציפי למפעל הציוני, והוא חוק השטחים הריקים . החוק הזה אומר, שהשטחים הריקים בארץ נתונים תמיד בסכנה בטחונית ומדינית, ועמם יחד נתונים בסכנה בטחונית ומדינית השטחים המיושבים . ) במועצת הקיבוץ, שפיים, ינואר 1958 ( המשק החקלאי המעורב משמש יסוד בהתיישבותו של הקיבוץ, כי הוא שומר על משקי העובדים מפגעי השוק והטבע, מאזן את כוחהעבודה במשך כל חודשי השנה, מגביר את האספקה העצמית . במושג "משק מגוון" מתכוונים אנו לאיחוד החקלאות והתעשייה במשק אחד, כי אנו סבורים ששני סקטורים גדולים אלה של משק הארץ מתחזקים על ידי כך ומחזקים גם את המתיישבים . אנו מקיימים צירוף זה של משק חקלאי ותעשייתי בעזרת המשק הגדול, הפותח אפשרויות נרחבות של שימוש בשיטות פריוןעבודה גבוה, רציונליזציה ומכניזציה . באמצעים אלה נוקט גם המשק הקפיטליסטי, אך ההבדל הוא שאנו הולכים בדרך של שותפותעבודה קומוניסטית, שבה מבוססים יחסי האנשים על יסוד מפעלם המשותף, והם עצמם חיים על בסיס של עזרה הדדית, אחריות הדדית ושוויון מירבי . ) בסימפוזיון בירושלים, 45 . 4 . 8 ( חיי הכפר, לפי תפיסתנו, אינם חיי עבדות והשתעבדות לתהפוכות הטבע, כי אם חיים החותרים לשלטון בטבע, לשם סיפוק צרכי האדם . אם נשכיל לתת לחבר השכלה מקצועית וחינוך ארגוני, שידע להקיף את המשק כולו, ואת עבודת הענף שלו על רקע חיי הקבוצה כולה, כי אז יראה את החברה כמקור לכוחו וכיסוד לעלייתו, ומתוך כך ימצא גם את מקומו בה ויגביר את נאמנותו לה ) בסימפוזיון בירושלים, 45 . 4 . 8 (
|

|