דברי פתיחה: אלמנטים במישנת שלילת הגולה של יצחק טבנקין

עמוד:10

זכורני פגישת חברים מצומצמת בחדרו של טבנקין, בה ניסו כמה חברים "למתן" את חריפות מלחמתי, שנראתה כאוהד, תקופה לרבים בתוכנו כ"בלתי מעשית", ו"מוגזמת" מאוד ­ הוא זינק מן הכורסה בקריאה ! זהו רצידיב של גלותיות ! עבודה שכירה במקוק הקיבוצי תהפוך את מיטב חבריו ונאמניו לבעלי תאווה לרווחים קלים מעבודת אחרים, והוסיף ? זה לא יגמר ב"קצת עבודה שכירה" . זה מוכרח להתדרדר עד עבודה זולה, ערבית . , . ' וכאן פתח בסיפורם של אנשי העלייה השנייה, שמצאו את ראשוני החלוצים הנועזים של העלייה הראשונה שנתפתו לעבודה זולה, והביאו את המושבות למציאות של "גלותיות מנוונת" אינני מתכוון להיכנס כאן להערכת העמדה וההנמקה שבדברים אלה לגופם . אפשר להסכים להם או לא­ אפשר שהיו מועילים מבחינה חינוכית ואפשר לכפור בכך . אבל, כשמדברים בשלילת הגולה של טבנקין ­ אין להתעלס מכף שהיתה בה גישה יסודית לאורת החיים היהודיים, ולציונות ­ כמהפיכה אנטי­גלותית, ולא רק בארצות הגולה, אלא גם בארץ­ישראל,, שלילת הגולה הזאת היתה לגבי טבנקין לא רק עניין תיאורטי, ולא רק "שלילה", אלא במידה רבה מקור תוקפו של סולם ע ר כ י 0 ; עלייה, עבודה עצמית, אהבת­אדם הצומחת מעבודה משותפת, גאווה ואומץ בהגנה על הרכוש והכבוד, אהבת הלשון והספרות העברית, חברות של שוויון כלפי האשה, שנאת­ניצול, יניקה מחיים ועבודה בטבע ­ וכוי­ כל האלמנטים הללו נשאו אופי ערכי לא רק לגופם, כ"טוב" וכ"י 9ה" מופשטים, אלא בצמוד לתודעה, כי הם בראש וראשונה הכרח­חיים בעל דחיפות עליונה ליהודי בן­הדור, ואולם יש בהם פתרון למצוקות כל האנושות­ נראה לי, איפוא, כי סולם הערכים הקיבוצי, הציוני­סוציאליסטי והחלוצי, ניזון במשולב מלהטו הסוציאליסטי של טבנקין ומשלילת הגולה שביסוד הציונית הקטסטרופלית שבמישנתו, ולבסוף : במסגרת סולם הערכים שנגזרו מתוך שלילת הגולה והפכו לציו וי­הגשמה, יש במישנתו ובחווייתו של טבנקין משקל מיוחד ל ע צ מ א ו ת, הנשענת על פעילות אנושית היוצרת עובדות . עצמאות ­ המתגלה באקטיביזם ויונקת ממנה את הישגיה . חיוב האקטיביזם היהודי החלוצי הוא אולי הצד השני, המחודד ביותר, של מטבע שלילת הגולה . "שלילת­הגולה" נתפסה לא אחת במישנת טבנקין כשהפסיביות ^ התלות באחרים, בכלכלה, בתרבות, בהגנה, הם מקורות חולשתה של הגולה, ושלילת החולשה הזאת ­ נתגבשה לאידיאולוגיה האקטיביסטית, שהיא אצל טבנקין, לא רק ערך מוסרי, אלא גם צמאון­לכוח ותנאי ליכולת­עמידה על המשך הקיום­ 10

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר