שלילת הגולה במישנתו של יצחק טבנקין ובמציאות שנת 1973

עמוד:5

אשלייה היא לחשוב שיש עתיד ליהודים ברוסיה או באמריקה ­ כלכלי או פוליטי, דתי או חילוני, תרבותי ולשוני . הפתרון הרדיקלי, הרבולוציוני, הוא זה המעביר פיזית, סוציאלית, מוסרית וגיאוגרפית את היהודי לארץ­ישראל, הקושר את הציונות והסוציאליזם אהדדי, ואת שניהם יחד ­ עם הגשמה אישית . זהו פתרון העומד בניגוד לפתרון­הפשרה שבין הגולה ומדינת ישראל, המבקש פשרה בין חיי היהודי בארץ, החי מעבודתו ויצירתו, לבין היהודי החי בחסד זרים, לא מעבודתו ולא מכוחו . שנאת­ישראל של ימינו ­ בווארשה ובפאריס, בבואנוס­איירס ובפרברי ניו­יורק ­ איננה בבחינת שריד של האנטישמיות nxnn p התשע­ עשרה . היא גם אינה נחלתו של משטר זה או אחר . שנאה זו יונקת כוחה מתנאי קיומנו הגלותי בעולם של היום, עולם הנתון להישגיו הכבירים ולמשבריו הרי­הסכנות . שאלת היהודי לא הוסרה מן הפרק על­ידי המציאות המתפתחת . הזדעזותם של יהודי העולם לנוכח האיום בהשמדתה של ישראל משקפת את התמורה הממשית במציאות החיים ובתקוות החיים שלהם . זוהי תמורה המקיפה גם חלק ניכר מיהודי ארצות­הברית . שוב אינם מובטחים עוד בתודעתם במחר ובמחרתיים שלהם . אין כיום יהודי בעולם, הבטוח בסתר לבו שלא יזדקק למקלט בארץ­ישראל, כדי לסיים בה את חייו האישיים, ובדי להבטיח את חיי ילדיו ונכדיו ללא השפלה וללא סכנה של רדיפות והשמדה . האנטי­ציונות בימינו זהה אורגנית עם האנטישמיות . "שיחרורה" של ארץ­ישראל מתהליך יישובה על­ידי היהודים ­ משרתת את המגמה האנטי­ ציונית, המפקידה את גורל היהודים . פירושו של הדבר לגבינו ­ השמדת עם . "פתרון" של בעיות יחסים בין עמים על­ידי השמדת עם הוא גילוייה האפל ביותר של הריאקציה בחיי האנושות . ריאקציה אפלה כזאת שליטה כיום ביחסם של שליטי ערב אלינו . מאז קיום הציונות מצדיקה ההתפתחות את התפיסה של הציונות הקטסטרופלית, האומרת כי ארץ­ישראל הכרחית ליהודים, לחיות בה כעם שלם ועצמאי ­ נוכח סכנת האבדון התלוייה מעליהם .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר