במציאות חדשה, שהיא פרי "רעיון אוטופי"

עמוד:7

"המעשה" הקיבוצי שלנו באופק התהליכים והמאבקים ההיםסורי ים, המרכיבים את המציאות העולמית בתקופתנו,, כך לגבי יתרונותיו של המעשה הקיבוצי, וכך לגבי מחדליו ודוולשוהיו, מאותו אופק­ראייה "בלתי מציאותי" לכאורה, בו חזה את אפשרותה של תעשייה קיבוצית והציג אפשרות זו כאתגר, המחייב דפוסי­הגשמה . באותו להט­אמונה, המחייב את סיכון ה"יש" למען הבטחת העתיד ­ יצא סבנקין נגד תופעת העבודה השכירה והצביע בקנאות "בלתי­םציאותית" על אפשרות קיומה ועל יתרונותיה הכלכליים והחברתיים של תעשייה קיבוצית מתפתחת, ללא ניצולם של פועלים שכירים­ יום­עיון זה נועד לדון בפרובלמםיקה של בעיות ארגון, מיבנה, יתסי­אנוש ועקרונות דמוקרטיה קיבוצית, העולות מתוך מציאות קיימת ומתפתחת של עשרות מפעלי תעשייה, שכל אחד מהם מהווה ענף חיוני במשק הקיבוצי ומרכז קבוצת חברים, בני גילים שונים, המחפשים בו את טעם העבודה, כל אחד לפי כישוריו האישיים והגיליים . עצם מציאותה של פרובלמטיקה כלבלית­חברתית­אנושית כזו בחיינו הקיבוציים, היא מציאות חדשה, פרי "רעיון אוטופי", שהוכח כמעמיק להבחין בצרכים החיוניים ובאפשרויות הריאליות שהיו צפונים במאגר כוחו היוצר של איש­הקיבוץ, ובתנאי הת 6תחותו של המשק הקיבוצי בישראל . אני מקווה כי במהלך דיוננו זה, שהוא חלק מתהליך התנסות ובירי­­ ברחבי התנועה הקיבוצית, תשרה עלינו אותה אווירת "בירור רעיוני", נוסת סבנקין, החותר להגחין בכל מעשה­הגשמה קונקרטי את משמעותו, בהקשר למצוקות התקופה ולא 8שרויוו 1יה, המחייבות נאמנות לעקרונות והעזח­הסתכנות בביצוע ,8 בתנאים המתפתחים .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר