|
|
עמוד:6
והחברתית של בניין הקומונה בארץ . בספר זה ולשקיע את מיטב כושרו, דעותיו רנסיונו, לביסוס תורת הקיבוץ . ספרו נפתח בפרק על "ארץ הקיבוצים", המבטא את קשרהגומלין שבין הקיבוץ ותהליכי ההתפתחות של המפעל הציוני, שמכוחם מתהווים ומתפתחים הישובים הקיבוציים . את ויניה תכרו לא p באמצעות הגותו, ביטויו וספריו, יזכרו אותו לא רק בעיןחרור, שבכל עץ ובכל בניין שלה הושקעו ממחשבתו ומהדרכתו . יזכרוהו בכל ישובי הקיבוץ, מגבול הצפון ועד אילות, בכל אותם הישובים שהוא לא רק השתתף בקביעת מיקומם ובתיכנונם, אלא גם בבניינם היוםיומי . נזכור את ויניה הידיד, החבר ומורההדרך . ניזכר בויניה בשעות של חולשתהדעת . ניזכר בדבריו של ויניה שאמר כי לגבי כל מציאות השאלה היא, באיזה עיניים מסתכלים עליה וכיצד פוגשים אותה . "ארץ הקיבוצים", לפי אמונתו ותורתו של ויניה, איננה הופעה שרירותית, או אפיזודה היסטורית, אינה מנוגדת למדע ולטכנולוגיה ולעולם המודרני . שכן יש לה אופק היסטורי, ושמיים פרושים מעל לראשה כי קרקע מתחת לרגליה . זאב צור פיתוח היסודות התנועתיים בתוך הישוב הקיבוצי מעלה את רמתו : עולה דמות החברה וגדל כוחה, עולה גם דמותו של כל חבר וחבר עם שמתרחב אופק ראייתו וגדלה התמצאותו בענייני הסביבה ובתפקידו של הקיבוץ בה; גדלה הדריכות והיוזמה החלו צית, וגדל נם סיפוקו של החבר מן החיים . רמתחיים כזו קרוייה רמתחיים תנועתית . אין היא מורידה את רמתהחיים החומרית והתרבותית, ואינה מנוגדת לעליי תה, אלא להיפך 3 מעלה גם אותה ) מתוך "הישוב הקיבוצי" (
|

|