ויניה כהן - שנה לפטירתו

עמוד:6

והחברתית של בניין הקומונה בארץ . בספר זה ולשקיע את מיטב כושרו, דעותיו רנסיונו, לביסוס תורת הקיבוץ . ספרו נפתח בפרק על "ארץ הקיבוצים", המבטא את קשר­הגומלין שבין הקיבוץ ותהליכי ההתפתחות של המפעל הציוני, שמכוחם מתהווים ומתפתחים הישובים הקיבוציים . את ויניה תכרו לא p באמצעות הגותו, ביטויו וספריו, יזכרו אותו לא רק בעין­חרור, שבכל עץ ו­בכל בניין שלה הושקעו ממחשבתו ומהדרכתו . יזכרוהו בכל ישובי הקיבוץ, מגבול הצפון ועד אילות, בכל אותם הישובים שהוא לא רק השתתף בקביעת מיקומם ובתיכנונם, אלא גם בבניינם היום­יומי . נזכור את ויניה הידיד, החבר ומורה­הדרך . ניזכר בויניה בשעות של חולשת­הדעת . ניזכר בדבריו של ויניה שאמר כי לגבי כל מציאות ­ השאלה היא, באיזה עיניים מסתכלים עליה וכיצד פוגשים אותה . "ארץ הקיבוצים", לפי אמונתו ותורתו של ויניה, איננה הופעה שרירותית, או אפיזודה היסטורית, אינה מנוגדת למדע ולטכנולוגיה ולעולם המודרני . שכן יש לה אופק היסטורי, ושמיים פרושים מעל לראשה ­ כי קרקע מתחת לרגליה . זאב צור ­ ­ פיתוח היסודות התנועתיים בתוך הישוב הקיבוצי מעלה את רמתו : עולה דמות החברה וגדל כוחה, עולה גם דמותו של כל חבר וחבר עם שמתרחב אופק ראייתו וגדלה התמצאותו בענייני הסביבה ובתפקידו של הקיבוץ בה; גדלה הדריכות והיוזמה החלו­ צית, וגדל נם סיפוקו של החבר מן החיים . רמת­חיים כזו קרוייה רמת­חיים תנועתית . אין היא מורידה את רמת­החיים החומרית והתרבותית, ואינה מנוגדת לעליי­ תה, אלא להיפך 3 מעלה גם אותה ) מתוך "הישוב הקיבוצי" (

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר