ברוך בן-אברם: הנסיבות ההיסטוריות של נושא המחקר

עמוד:9

ייתכן שיש כאן חילוקי = דעו ת, אך לי נראה שיש אמת באותה הערת ^ סיכום של חברי מנדל, אותה העיר במועצה האחרונה של תבר = הקבוצות במשמר = השרון, בה סיכם את דרך חבר = הקבוצות על = פי תפיסתו הוא, לפיה ראה את מהותו של חבר = הקבוצות בכף שלא היוי תאב = שלטון­ והוא הוסיף : אינני יודע אם היה זה יתרון או חסרון, . . אי = אפשר להבין את התפתחות חבר = הקבוצות אלא במסגרת התנועה הקיבוצית כולה, במיוחד תוך כדי עימות עם הקיבוץ המאוחד­ בעצם, עימות זה עם הקיבוץ המאוחד מהווה במידה רבה את מסגרת ותוכן התפתחותו האידיאולוגית הקבוצתית הפנימית עד ,1939 והציבורית ­ עד לתקופה יותר מאוחרת­ העימות בין המוש­ גים של קבוצה קטנה, קיבוץ גדול, חקלאות, חקלאות פלוס חרושת ועבודת­חוץ, מרות, סמכות וכוי ­ עימות זה בין המושגים הוא פרי העימות עם הקיבוץ המאוחד . חבר = הקבוצות היה מורכב משלוש שכבות חברתיות ­ מן הקבוצות הוותיקות, מגורדוניה, ואחר = כך מן המכבי הצעיר, הצטרפו לתבר = הקבוצות גם זרמים אחרים, אבל אפשר לקבוע כי שלושה גופים אלה היתה להם השפעה דומיננטית, במידות שונות, על התפתחותו של חבר = הקבוצות­ מבחינה זו, התפתחותו של חבר = הקבוצות היתה שונה מהתפתחותן של שתי התנועות האחרות­ שתי התנועות האחרות ­ הקיבוץ המאוחד והקיבוץ הארצי ­ התלכדו מסביב לשכבת מנהיגות פחות או יותר הומוגנית, ואילו המנהיגות האידיאולוגית והציבורית של חבר הקבוצות הצטרפה אל חבר = הקבוצות­ כוונתי לגורדוניה­ כמובן שבין המרכיבים השונים הללו היו דברים משותפים, אך היה גם שוני בתחומים שונים­ הקבוצות הוותיקות היו, רובן ככולן, קבוצות משקיות, והן הגיעו אל התנועה כקבוצות שיש להן משק . גורדוניה התחילה כתנועה, שאחר = כך הקימה משקים, ומכאן, כמובן, ראיות שונות­ בשביל המשקים היתה התנועה ­ בראש = וראשונה ­ מתנה מילואים­ בשביל גורדוניה, פירושה היה בראש וראשונה חינוך, תנועת = נוער, ציבור, השקפת = עולם . המושג של תנועת = נוער היה זר לרוב החברים של הקבוצות הוותיקות­ אני סבור, כי אותה תופעה מיוחדת, שצמחה באירופה המרכזית, לא הובנה מעולם עד תומה על­ידי חברי הקבוצות הוותיקות­ בעיניהם ­ שותפות רעיונית היתה זהה עס טוטאליטריות מחשבתית, כפי שהתבטא פעם אחד החברים הוותיקים, בשעת ויכוח, האם צריכים ילדי הקבוצה להשתייך לנוער העובד, או להיות חברי גורדוניה . מעולם לא הצליחו, בעצם, לגשר על זרות זו­ והיא גם שעוררה את החשדות של החברים הוותיקים, של הקבוצות הוותיקות, לגבי גורדוניה, הדוגל בשותפות רעיונית­ הם ראו בגורדוניה, בראש וראשונה, את ההזדמנות המיוחלת לקבל את המילואים לקבוצות, ולא הבינו את לבטיה האידיאולוגיים ואת שאיפותיה הציבוריות­ הקבוצות הוותיקות, כאמור, היו בדרך = כלל קבוצות פחות או יותר מבוססות מבחינה משקית­ הצורך שלהן להתארגן נבע, בסופו = של = דבר מן הצורך בכוחות = _ 9 ­

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר