|
|
עמוד:9
ייתכן שיש כאן חילוקי = דעו ת, אך לי נראה שיש אמת באותה הערת ^ סיכום של חברי מנדל, אותה העיר במועצה האחרונה של תבר = הקבוצות במשמר = השרון, בה סיכם את דרך חבר = הקבוצות על = פי תפיסתו הוא, לפיה ראה את מהותו של חבר = הקבוצות בכף שלא היוי תאב = שלטון והוא הוסיף : אינני יודע אם היה זה יתרון או חסרון, . . אי = אפשר להבין את התפתחות חבר = הקבוצות אלא במסגרת התנועה הקיבוצית כולה, במיוחד תוך כדי עימות עם הקיבוץ המאוחד בעצם, עימות זה עם הקיבוץ המאוחד מהווה במידה רבה את מסגרת ותוכן התפתחותו האידיאולוגית הקבוצתית הפנימית עד ,1939 והציבורית עד לתקופה יותר מאוחרת העימות בין המוש גים של קבוצה קטנה, קיבוץ גדול, חקלאות, חקלאות פלוס חרושת ועבודתחוץ, מרות, סמכות וכוי עימות זה בין המושגים הוא פרי העימות עם הקיבוץ המאוחד . חבר = הקבוצות היה מורכב משלוש שכבות חברתיות מן הקבוצות הוותיקות, מגורדוניה, ואחר = כך מן המכבי הצעיר, הצטרפו לתבר = הקבוצות גם זרמים אחרים, אבל אפשר לקבוע כי שלושה גופים אלה היתה להם השפעה דומיננטית, במידות שונות, על התפתחותו של חבר = הקבוצות מבחינה זו, התפתחותו של חבר = הקבוצות היתה שונה מהתפתחותן של שתי התנועות האחרות שתי התנועות האחרות הקיבוץ המאוחד והקיבוץ הארצי התלכדו מסביב לשכבת מנהיגות פחות או יותר הומוגנית, ואילו המנהיגות האידיאולוגית והציבורית של חבר הקבוצות הצטרפה אל חבר = הקבוצות כוונתי לגורדוניה כמובן שבין המרכיבים השונים הללו היו דברים משותפים, אך היה גם שוני בתחומים שונים הקבוצות הוותיקות היו, רובן ככולן, קבוצות משקיות, והן הגיעו אל התנועה כקבוצות שיש להן משק . גורדוניה התחילה כתנועה, שאחר = כך הקימה משקים, ומכאן, כמובן, ראיות שונות בשביל המשקים היתה התנועה בראש = וראשונה מתנה מילואים בשביל גורדוניה, פירושה היה בראש וראשונה חינוך, תנועת = נוער, ציבור, השקפת = עולם . המושג של תנועת = נוער היה זר לרוב החברים של הקבוצות הוותיקות אני סבור, כי אותה תופעה מיוחדת, שצמחה באירופה המרכזית, לא הובנה מעולם עד תומה עלידי חברי הקבוצות הוותיקות בעיניהם שותפות רעיונית היתה זהה עס טוטאליטריות מחשבתית, כפי שהתבטא פעם אחד החברים הוותיקים, בשעת ויכוח, האם צריכים ילדי הקבוצה להשתייך לנוער העובד, או להיות חברי גורדוניה . מעולם לא הצליחו, בעצם, לגשר על זרות זו והיא גם שעוררה את החשדות של החברים הוותיקים, של הקבוצות הוותיקות, לגבי גורדוניה, הדוגל בשותפות רעיונית הם ראו בגורדוניה, בראש וראשונה, את ההזדמנות המיוחלת לקבל את המילואים לקבוצות, ולא הבינו את לבטיה האידיאולוגיים ואת שאיפותיה הציבוריות הקבוצות הוותיקות, כאמור, היו בדרך = כלל קבוצות פחות או יותר מבוססות מבחינה משקית הצורך שלהן להתארגן נבע, בסופו = של = דבר מן הצורך בכוחות = _ 9
|

|