ברוך בן-אברם: הנסיבות ההיסטוריות של נושא המחקר

עמוד:7

קרקע וכוי 1 ­ כך שלמעשה יהווה כל קיבוץ גם להבא יחידה שיתופית בפני עצמה . ויכוח זה, שהיה ללא = םפק אחד הוויכוחים העקרוניים ביותר בתנועה הקיבו­ צית, הושפע ע"י שיקולים ,en * 7 ;j > s פוליטיים = מפלגתיים­ אלה שהציעו את התכנית של השיתוף האיזורי, בוודאי הונעו גם מן השיקול, שהגשמת תכנית השיתוף האיזורי תפריע ותבשיל את האיחוד המלא בין הקבוצות הוותיקות לגין גורדוניה­ מצד שני, הרי אחד המניעים של תכנית = ההשוואה, בניגוד לתכנית השיתוף, היה להכשיל את תכנית השיתוף, על = מנת להביא לאיחוד המלא של הקבוצות הוותיקות, בעיקר בעמק = הירדן, עם גורדוניה . הבאתי את הפרשה הזאת, שהיא ללא = םפק פרשה יסודית, על = מנת להראות את השפעת = הגומלין שבין המחשבה, הרעיון והאידיאולוגיה הקיבוצית, ובין המעור­ בות של התנועה הקיבוצית במסגרת הרחבה יותר של תנועת = הפועלים ומאבקיה הפנימיים­ התנועה הקיבוצית ומחקרה לא ייתכנו בלי עימות עם המציאות בארץ, במישורים השונים שלה­ הקבוצה ­ ועובדה זו נשכחת לפעמים ­ ראתה עצמה בשנים הראשונות ) ואני מדבר גם על תקופת העליה השלישית ( כקבוצה חקלאית­ אני יודע, כמובן, שקדמו נסיונות של קומונה לפני הקמתה של דגניה, ואינני מתעלם מרעיון הקבוצה הגדולה והקיבוץ המבוססים הן על חקלאות והן על חרושת . אבל הקבוצה ­ ובמיוחד הקבוצות שמצאו מקומן הארגוני בחבר = הקבוצות ­ ראו עצמן, וכך גם ראו אותן, כקבוצות חקלאיות . איזו חקלאות ? לא היה זה מקרה, שרוב הקבוצות התרכזו בצפון הארץ­ שם נתאפשרה חקלאות מעורבת­ היתה התנגדות לפרדס, אם כי ההתפתחות המשקית של הארץ הביאה אחר = כך גס את הקבוצה לנטוע פרדסים, ולהכליל גם את הענף הזה בחקלאות­ ההתפתחות של הארץ הביאה אחר = כך אותן קבוצות שדגלו בחקלאות, בניגוד לאידיאולוגיה ההתחלתית שלהן, לעסוק גם בחרושת, בבתי­הבראה ובו" 1­ לגבי חבר = הקבוצות ­ האידיאולוגיה נשארה עדיין אידיאולוגיה, גם כשכבר היו קבוצות שחרגו מהמסגרת החקלאית­ בהתחלה אמרו : ר ק חקלאות, ואחר = כך­ קודם = כל חקלאות­ אין לי ספק בכך, כי הניסוח הזה של "קודם = כל חקלאות" הושפע, במעט או בהרבה, מן הרצון להסתייגות מן התנועה השניה, הקיבוץ המאוחד, שדגל בחקלאות, בחרושת ובעבודת­חוץ . על התפתחות התנועה הקיבוצית השפיעו השפעה מכרעת מאורעות פוליטיים . מאורעות 9391­ 1936 הביאו להתיישבות של חומה ומגדל, שהוציאה את התנועה הקיבוצית מתחושת השקיעה, בה היתה שרוייה . בשנים 53­ ,1934 כאשר באה עלי : ה גדולה שזרמה לערים, והיו עזיבות, היתה הרגשה כאילו התנועה הקיבוצית הועמדה בצירי ההיסטוריה­ והנה באו המאורעות ותקופת חומה ומגדל, והעלו את התנועה הקיבוצית שוב לרום ההיסטוריה­ וייתכן מאד שזו היתה, אולי, תקופת הזוהר של התנועה במשך כל שנות קיומה­ ­ 7 ­

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר