|
|
עמוד:4
תופעה שנייה, המתבלטת בחקר העבר לפניני, והיא בעלת משמעות אקטואלית לגבי תמורות ההווה, היא תהליך הגיבוש הרעיוני, שהזיז בכל אחת מן התנועות ניזון ממנה_ גיבוש רעיוני כונה את ההתעצמות הארגונית, ובמידה רבה אף קולקטיביות רעיונית" בקיבוץ הארצי, "ליכוד רעיוני" בקיבוץ המאוחד ו"שותפות רעיונית" בחבר הקבוצות . אף שהבדלי השמות הם קלים, הרי בעיקרו של דבר יש כאן גילויים שונים של מגמת = התפתחות, העונה על אותי צייר אורג ני, שפעל בכל אחד מן הגופים, על = פי דרכו . גיבוש רעיוני זה, כפי שהתחולל בחברהקבוצות, מתואר בעבודה שלפנינו רק עד כמה שהיווה, להבנתו של ברוך בן = אברם, גורם פישני בהתגבשות חבר = הקבוצות כתנועה חברתית = התיישבותית . אולם נראה לי שלא במקרה משולב, בתיאו רו של בן = אבים, הגיבוש הפנימי הזה בתהליכי בידודו וליכודו של חבר = הקבוצית בזירת המאבקים השלטוניים, שהתנהלו בין אישים והשקפות שונות בתוך מפא י ומחוצה לה, בתנועת הפועלים הארצישראלית . מבלי להיכנס לגופי הבעייה, ארשה לי הערת = סיום בנקודה זו : עם כל התמורות הקיצוניות בכמה וכמה מעיקריהן של כל ה"אידיאילוגיות" שהתחוללו מאז שנות השלושים ועד הימים האלה עדיין ספק גדול הוא, כיצד יאריך הקיבוץ בישראל ימים, ללא הפעלה משותפת של מחשבת חבריו, בני הדורות השונים, וללא הכרעות הלכהלמעשה, היונקות את כוחן וםמכותן מםולם = ערכים חברתי = מדיני משותף . לעומת זאת התברר, כי חתירה ל"ליכוד רעיוני", והצגתו כתנאי לחברות קיבוצית, נושאת בחובה גרעיני = פילוג . נראה לי כ, הג,עה השעה שפורום, המשתף בעלינםיון מכל התנועות ונציגים מדור הבנים, הנושאים כיום עול של מורשת = העבר ואחריות לעתיד, ינסה להתמודד עיונית עם לקת העבר בתחום פרובלמטי וכאוב זה של התנועה הקיבוצית, לכל גווניה . 4
|

|