משה טבנקין: דברים בפתח יום-העיון

עמוד:4

תופעה שנייה, המתבלטת בחקר העבר ­­לפניני, והיא בעלת משמעות אקטואלית לגבי תמורות ההווה, היא תהליך הגיבוש הרעיוני, שהזיז בכל אחת מן התנועות ניזון ממנה_ גיבוש רעיוני כונה את ההתעצמות הארגונית, ובמידה רבה אף ­קולקטיביות רעיונית" בקיבוץ הארצי, "ליכוד רעיוני" בקיבוץ המאוחד ו"שותפות רעיונית" בחבר הקבוצות . אף שהבדלי השמות הם קלים, הרי בעיקרו של דבר יש כאן גילויים שונים של מגמת = התפתחות, העונה על אותי צייר אורג­ ני, שפעל בכל אחד מן הגופים, על = פי דרכו . גיבוש רעיוני זה, כפי שהתחולל בחבר­הקבוצות, מתואר בעבודה שלפנינו רק עד כמה שהיווה, להבנתו של ברוך בן = אברם, גורם פישני בהתגבשות חבר = הקבוצות כתנועה חברתית = התיישבותית . אולם נראה לי שלא במקרה משולב, בתיאו­ רו של בן = אבים, הגיבוש הפנימי הזה בתהליכי בידודו וליכודו של חבר = הקבוצית בזירת המאבקים השלטוניים, שהתנהלו בין אישים והשקפות שונות בתוך מפא י ומחוצה לה, בתנועת הפועלים הארצישראלית . מבלי להיכנס לגופי הבעייה, ארשה לי הערת = סיום בנקודה זו : עם כל התמורות הקיצוניות בכמה וכמה מעיקריהן של כל ה"אידיאילוגיות" שהתחוללו מאז שנות השלושים ועד הימים האלה ­ עדיין ספק גדול הוא, כיצד יאריך הקיבוץ בישראל ימים, ללא הפעלה משותפת של מחשבת חבריו, בני הדורות השונים, וללא הכרעות הלכה­למעשה, היונקות את כוחן וםמכותן מםולם = ערכים חברתי = מדיני משותף . לעומת זאת התברר, כי חתירה ל"ליכוד רעיוני", והצגתו כתנאי לחברות קיבוצית, נושאת בחובה גרעיני = פילוג . נראה לי כ, הג,עה השעה שפורום, המשתף בעלי­נםיון מכל התנועות ונציגים מדור הבנים, הנושאים כיום עול של מורשת = העבר ואחריות לעתיד, ינסה להתמודד עיונית עם לקת העבר בתחום פרובלמטי וכאוב זה של התנועה הקיבוצית, לכל גווניה . ­ 4 ­

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר