משה טבנקין: דברים בפתח יום-העיון

עמוד:2

את התהוות ? יקיימן של התנועות הקיבוציות השונות לא הציג טבנקין מעולם כ"אסון", כפי שהוצג הדבר לא אחת ע"י גדולים וטובים בתנועת = הפועלים בארץ­ ישראל, אך מאידך גם לא קידש מעולם את "המצב הקיים"­ לפי תפיסתו של טבנקין, היו התנועות ההתיישבותיות ) כולל המושב, המושב השיתופי, הקיביז הדתי, ובמדה ^ מסלולי­ מםויימת גם שכונות = הפועלים והקואופרציה ההסתדרותית ( בבחינה הגשמה שונים, המבטאים את השוני בתנאי = המוצא ובעולמז הרוחני של שכבות שונות בישראל, המפלסות, על = פי דרכן,צורות התיישבותיות מגוונות­ טבנקין חתר תמיד למלוא השיתוף והעזרה ההדדית בין "הגוונים" השונים, ושלל את עלילת "היריבות המוכרחת", שטפלו עליהם צרי = עין מבחוץ וצרי­אופק קידש את הפיצול לשמו, אך תמיד שלל בתוקף כל אידי­ מבפנים­ מעולם לא אליזציה של אחידתיות אדמיניסטרטיבית, המתעלמת מכוחות = יצירה חיים­ לא אחת אף ראה בנסיונות להטיל אחדות כפוייה על התנועה הקיבוצית תכסיס פוליטי, שכוונתו לחסל מגמות רעיוניות באמצעים ארגוניים . עובדה היא כי ההיסטוריה של התהוותו והתעצמותו של הקיבוץ בישראל עד היום זרמה במםגרותיהן של מספר תנועות­התיישבות, שכל אחת מהן פילסה, באפיק המשותף של הקומונה הארץ­ישראלית, תוואי = הגשמה בעל קווי ? = ייחוד משלו . חבר הקבוצות, בו עוסק המחקר שלפנינו, עוצב בתקופה הנדונה כאחד משלושת "הזרמים" ההתיישבותיים, המרכיבים עד היום את מרכז כוחה של התנועה הקיבוצית . לקראת סיומה של התקופה הזאת התגבש כל אחד משלושת הזרמים, ארגונית ותנועתית, במסגרת ארצית, בעלת מרות גוברת והולכת על ישוביה, נושאת בשליחות מכרעת לתנועות = הנוער הקשורות בה, בארץ ובגולה, ובעלת סמכות כלפיהן . כל אחד מהם היה מלוכד רעיונית, בצורה זו או אחרת, סביב מגמה רוחנית­פוליטית מסויימת . מאלו שנאבקו ונאבקות על כיוון דרכה של תנועת הפועלים בארץ . תהליך : = הו ! גבשןת זהי כפ, שהתחולל בחבר ^ הקבו צות, עולה מתוך פרטי מחקרו של בן = אברם, ומסתכם בבהירות על המשותף ועל המייחד אותו לגבי הקיבוץ המאוחד והקיבוץ הארצי באותה תקופה, עם סיום קריאת המחקר כולו . בדיוננו זה אנו נקראים לדון בהתרחשויות המתוארות בעבודת­מחקר זו כבפרק היסטורי . כלומר : להוסיף הערות והארות למידת נאמנותה ודיוקה של תמונת = העבר, הזכורה לרבים מאתנו כפרשת = חיים אישית, ולהעלות לדיון נושאים נוספים, שהעיון והמחקר בהם נראים לנו חיוניים, לשם ידיעת התקופה והבנתה­ נראה לי, כי לפחות שתי תופעות היסטוריות, התופסות מקום מרכזי בעבודה שלפנינו, עשויות להיות נקודת = מוצא לדיון בעל פרספקטיבה היסטורית במוקדי הבעיות האקטואליות של התנועה הקיבוצית בימים אלה . אינני מתכוון לפרוש באן את גופי הבעיות הללו, אלא רק לציין אותן כ"גירוי" : התופעה הראשונה, מימי הקבוצות הבודדות של העליה השניה ושל גדוד =

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר