דברי פתיחה

עמוד:15

ל"התעםקות" אקדמית זו בכל תחום מתחומי חיינו יש ה ש פ ע ה חוזרת על תדמיתו העצמית של הקיבוץ בעיני רבים מחבריו­ הולכים ורבים חברי קיבוץ צעירים היוצאים ללימודים גבוהים; להם עשויה הפגישה עם תולדות הקיבוץ והגותו בכתלי האוניברסיטה להיות ל"פגישה הקובעת" את יחסם המבוגר אל בית­ילדותם הקיבוצי­ אינני חושב כי יש לנו, חברי הקיבוץ ופעיליו, תביעת מונופול על חקר הקיבוץ ולא הרגשת זכות בלעדית להערכתו­ אולם יש ויש לנו הזכות, ומוטלת עלינו החובה, לבחון את עצמנו לאור "התמונה" שמצטיירת מכל מחקר הנערך עלינו­ יתרה מזאת, יש לנו זכות וחובה, להתמודד בדרכי מחקר עצמי ים משלנו, עם כל מה שנראה לנו נוגד את העובדות, מסלף את האמת הידועה ל ~ 3 ו, ומעוות את דמותנו אם בשוגג ואם במזיד­ היותנו הנושאים בהגשמתה ובעשייתה של ההיסטוריה הקיבוצית, איננה פוטרת אותנו מלהיות שותפים גם בתהליך "כתיבת ה ה י ס ם ו ר י ה" המתרחשת לעיננו יום יום­ החוברת "הסוציאליזם של טבנקי ? " של חבר מרום­גולז יהודה הראל, מוגשת לנו כטיוטה של עבודת­מחקר במשנתו של טבנקין, שנעשתה על ידו במסגרת אוניברסיטה תל­אביב­ עד כמה שידוע לי, זהו נםיון ראשון, י . טבנקין לעקוב שיטסית בכתבים ובפרוטוכולים מתקופות חייו השונות של אחר התבטאויותיו וניסוחיו כלפי "נושא" אחד מוגדר, פחות או יותר, ולתאר על סמך החומר הנבחר, מעין "השקפה כללית" של מבנקי ן בתחוס זה­ אף שטבנקין עצמו ל א גיבש בניסוח מכליל את שפע התיחסויותיו אל הזרמים השונים בתנועה הסוציאליסטית, ו ל א "חתם" על "השקפה" מגובשת הבנוייה היררכיה סדורה של "הערכים" הסוציאליסטיים עליהם חינך דורות של חניכים מגשימים, ­ רשאי כל חוקר לשאול ל"השקפה הסוציאליסטית" העולה מדבריו ומעמדותיו של טבנקיז, בהשוואה, בקשר­גומלין ובמםגרת­התיחםות ל"השקפות" ול"זרמים" סוציאליסטיים מקובלים בסוציאליזם העולמי ובתנועת הפועלים הארצי­ ישראלית באותה תקופה­ 15

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר