|
|
עמוד:10
יתכן שלטבנקין קסם השימוש בטרמין "קומוניזם" גם משום שהוא כלל בתוכו גם את האנארכיםטים, אך בודאי הוא נטה להשתמש בו בגלל שהוא יותר מכל מונח אחר מסמל את המטרה הסופית, וטבנקין שאף להרוס כל הבדלה בין מטרה סופית ודרך, בין מסרה ואמצעים לכן אפר טבנקין : "אין מדינה קומוניסטית יכולה להיות רק חברה קומוניסטית" טבנקין לא קיבל את התנגדותו של ברל כצנלםון לכינויה של התנועה הקיבוצית "התישבות קומוניסטית" באמרו : "הקומוניזם הסוביטי גם הוא קומוניזם אך קומוניזם אחר מאשר שלנו קומוניזם זו הגדרת המטרה כביטול ה ק נ י ן הפרטי והמדינה" ביחד עם זאת, הזיהוי הגובר והולך של "הקומוניזם" עם הקומוניזם הסוביטי היקשה על מבנקי ן מאד והביא אותו פעמים רבות להעדפת המושג סוציאליזם ב 1958 אמר "הסוציאליזם שלנו הוא חלוציהתישבותי ואין להגדיר את תנועתנו הציונית סוציאליסטית כקומוניםטית" התלבטות זאת הביאה לעובדה שטבנקין השתמש בשני המושגים כאשר לפעמים הוא הגדיר את דרכו כציונית סוציאליסטית ולפעמים כציונית קומוניסטית יתכן ואפשר להבחין שטבנקין השתמש יותר במושג "קומוניזם" בהקשר לקיבוץ ובודאי שבהקשר להגדרת המטרה, אך אין להצביע על עקביות בנושא זה מתוך כך נעשה גם בחיבור זה שימוש במושגים "סוציאליזם" ו"קומוניזם" גם יחד, בתאור השקפת עולמו של טבנקין . p י כ ו 0 חיבור זה הוא נםיון להבין ולהגדיר את הסוציאליזם של יצחק טבנקין על ידי שימוש במטוד היסטורי וזאת מתוף הנחה שאידיאולוגיה אינה תוצר מקרי של ההכרה אלא מחשבהק תכנית ודרך, 10
|

|