|
|
עמוד:13
31הקדמה בסוגיות מזרחהם התמקדוייםמחקרַי האקדמשל העשורים הראשונים ערבי ( , אך בהמשך עברתי לחקור- תיכוניות וערביות ) כולל הסכסוך הישראלי- את שאלת מקומה ותפקידיה של ישראל במרחב וגם את הסיבות לחַיִץ שהוקם בישראל בין לימודי היהדות, הציונות וישראל מצד אחד, ולימודי רבים בעולם,יים האסלאם והמזרח התיכון מצד שני, בניגוד למוסדות אקדמ ששילבו בין שני תחומי הידע הללו, ויעידו על כך הפרופסורים שהגיעו 6291- מגרמניה לאוניברסיטה העברית והקימו את "המכון למדעי המזרח" ב ( . ספר זה מקבץ אפוא שנים עשר מאמרים העוסקים בהיבטים 2 ) ראו פרק שראל במזרח התיכון ונותנים ביטוי לקשת רחבה של סוגיותשונים של י שעניינו אותי לאורך השנים . ראשיתו של השילוב מבחינה מחקרית בין ישראל והמזרח התיכון היה שהתפרסםבמאמרי על מקומה ותפקידיה של ישראל במזרח התיכון, 1 . יים בכתב עת בתחום היחסים הבינלאומ 7991-ב לא היה זה מפתיע, משום היה מקובל לחבר בין ישראל – בניגוד למדעי הרוח – שבמדעי החברה הסכמי אוסלו עם – למזרח התיכון . המאמר נכתב בתקופה של אֶוּפוריה הפלסטינים, שלוּוּ גם בהסכם שלום עם ירדן, משא ומתן עם סוריה, וכינון עם מרוקו, תוניסיה, קטר, עומאן ומאוריטניה . התוצאה ייםיחסים דיפלומט הייתה שעטנז לא מוצלח בין ניתוח היסטורי ועכשווי, שלא הוכיח את עצמו בפרספקטיבה היסטורית . ואולם החלק שעסק בניתוח תפקידיה של ישראל ערבית עמד לדעתי במבחן הזמן, וגרסה- במערכת המזרח תיכונית והבין . 1 מורחבת ועדכנית שלו מובאת בפרק מחקרי המקיף הראשון שחיבר בין ישראל לבין המזרח התיכון עסק ערבי ובדמות הערבי בספרי הלימוד במערכת-בהוראת הסכסוך הישראלי ( . הואיל ומחקר זה פורסם בראשית שנות 5 החינוך בישראל ) ראו פרק , המאמר בקובץ שלפנינו כולל עדכון של ההתפתחויות בשני ייםהאלפ ערבי . - העשורים האחרונים בשׂדה ספרי הלימוד ובהוראת הסכסוך הישראלי המחקר גם ביקורת משני כיוונים : חוקרי חינוךנמתחה על לצד שבחים שהתרעמו על "הפלישה" לתחומם ; וחוקרי המזרח התיכון שהופתעו לראות מזרחן החוקר את ספרי הלימוד של ישראל ולא את אלה של מדינות ערב או איראן ותורכיה, שהן הטריטוריה "האמיתית" מדינות מזרח תיכוניות כמו 1 מדינה, ממשל אלי פודה, "ישראל במזרח התיכון : עיון מחודש במעמדה האזורי", . 73 - 102 ) קיץ תשנ"ז ( , עמ' 41 - ,42 יים ויחסים בינלאומ
|

|