פרולוג לא שיח – שיחה

עמוד:12

12 עומדים בפני עצמם שגם כך הייתה שברירית ולא עמדה במתקפות הרבות שהופנו כלפיה . כך או כך, הפירוק החברתי של החברה הישראלית הופיע במלוא עוזו ב- 2023 . גם עוד עשורים קדימה היסטוריונים, סוציולוגים, חוקרי מדע המדינה וארכיאולוגים אחרים של התודעה יבקשו לשאול כיצד ולמה פרחה מלאכת הפירוד, מדוע ובאילו תנאים מלאכת הפירוק כרסמה ביסודות, עד למצב שבו היסודות החברתיים של אזרחי ישראל קורסים . אני רוצה להשאיר להם מכתב . כמו פתק שייפול מתוך התיקייה שהם ימצאו בארכיון . אני רוצה לתת להם סימנים ולקחת אותם למקום שבו אני חושבת שהם צריכים לחפור . אבל לא רק איתם אני רוצה לדבר . אני רוצה לדבר אל כולם . כי האמת צריכה להיאמר, והיא גם הנחת היסוד שממנה אני כותבת את הדברים : אנחנו חברה בשינוי מהיר, ואי אפשר להפעיל את אותה תבנית ניתוח של היחסים החברתיים בקבוצות שונות כאילו לא מתחוללים סביבנו ובתוכנו שינויים רבים כל כך . בעולם שלנו רבים הם צורכי תוכן ויצרני תוכן – לכן יש לדבר אל חוקרים באקדמיה, אל מורים, אל רוקחים, אל מוסכניקים, אל נהגי המונית – אל כולם . גורמים אידיאולוגיים רבים החזיקו מבני תודעה ופרשנות שאינם עומדים במבחן הזמן וקורעים את החברה שלנו מבפנים . הם החזיקו בהם משום ששירתו פרדיגמה מסוימת שסברו שאין בלתה, שירתו אידיאולוגיה מסוימת, שירתו מנגנון מסוים להעברת כספים, שירתו מבנה פוליטי מסוים . ההיאחזות במבנים של משמעות שאינם מיטיבים לתאר את ההווה החברתי היא שהובילה להרס החברה הישראלית . בשיח הציבורי נשמעת שוב ושוב המילה ״מדינה״, אבל בבסיסה עומדת חברה . אנחנו חייבים לאחוז בתיאוריה חברתית מעודכנת . את השיח הזה אפשר לסכם בקביעה שאנחנו חיים בעידן של עליית הגובה החברתי, זאת אומרת, עלייה באיכות החיים של האנשים, במידת האוריינות שלהם ובהרגלי הצריכה שלהם . במילים אחרות, מישור הפעולה של הבריות

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

למדא עיון - הוצאת הספרים של האוניברסיטה הפתוחה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר