|
|
עמוד:11
11 שיבת הספרות אל הממשות האם היא אומרת שהאהבה האמיתית, שנראוּתה מוטלת בספק והיא מתגלמת בַּנכונות להקרבה עצמית, היא-היא האמת ? או האם היא מקוננת על הסכּנות האורבות לכל המשתוקק לָאמת בשם מה שנדמה כַּמושא הארוטי המכריע של השיר, ואולי מושאו היחיד - אהבת אמת ? אך האמת הבלתי מושגת, החמקמקה, המפוצלת, האמת הכנה, העירומה, שמגעה חריף ומטלטל, האם היא ניתנת לאהבה ? האם האמת אֲהִיבה, ומיהו אוהב האמת ? שיחתי היום תיסַב על ספרות בפרוזה . ואולם מה שכתבה דליה רביקוביץ בשירהּ יתגלה יותר ויותר כתשתית של אמת לשני רומנים עכשוויים, לרקוד בחשכה מאת קרל אוּבֶה קְנַאוּסגורְד ו יקיצה מאת 4 שני הטקסטים הללו, שלמותר לציין ( גם במקרה של ניר ברעם . ברעם ) , לא נכתבו בהשפעתה של רביקוביץ או בהשראתה ואינם מתבססים על יצירתה, טקסטים שונים זה מזה בנופים ובדיוקנאות המוצגים בהם - שניהם שבים ונדרשים בצירם העלילתי וההגותי לשאלת האמת והשקר . טון אפוקליפטי אופף את הכנס הזה, טון הניזון מאיכות פוליטית אקטואלית כפולת פָּנים שמרבים לדבר בה, הנפרסת בין התופעה המכונה "ידיעת כזב", והערעור הגמור שהיא מערערת את מעמד האמת במרחב הציבורי, לבין מופעי האֵימה של אמת פונדמנטליסטית ; בין רטוריקה סופיסטית של פוליטיקאים המייצרים אֶפקט של "אמת להמונים" לבין האמת האחת, הקטלנית, של טרור מהפכני המוּנע בכוח ההתגלות הדתית . השמועה העיקשת על "מות האמת" אינה יכולה שלא לעורר דאגה ואף פסימיות קודרת בקרב העוסקים בספרות, בפסיכותרפיה או בפסיכואנליזה - הרוחשים, לפחות מנקודת מבט מסוימת, כבוד מוחלט כלפי האמת, מבקשים 4 . קרל אוּבֶה קְנַאוּסְגוֹרְד, המאבק שלי , כרך ,4 לרקוד בחשכה , תרגום : דנה כספי, בן שמן : מודן, 2018 ; ניר ברעם, יקיצה , תל אביב : עם עובד, 2018 . להלן יופיעו מראי המקום לציטוטים מן הספרים האלו בגוף הטקסט .
|

|