מבוא

עמוד:12

12 יובל לוריא תוצאותיו בהצלחה . לא נובע מהניחוש שידעתי את תוצאותיו . בשל כך ידיעת התוצאות של המשחק שיהיה בשבת הבאה עשויה להיות עבירה פלילית, ואילו ניחוש מוצלח של תוצאותיו לא . עולה מכך שהידיעה שלפנינו חתול מותנית ביותר מאמירה נכונה שלפנינו חתול . לכן גם לא די לחשוב שלפנינו חתול כדי לדעת שלפנינו חתול . כדי לדעת שלפנינו חתול על ידיעותינו להיות מבוססות על טעמים טובים ונכונים . התשובה לשאלה מהם טעמים כאלה עשויה להיות שנויה במחלוקת . ישנם הבוטחים במומחים המנבאים את העתיד, וישנם שלא . בכל מקרה, עולה מכך שידיעה על מה שקיים או אינו קיים מאפשרת שותפות . אתה ואני עשויים לדעת שזה החתול של השכנים ולהכירו ככזה . כאשר ידיעה כזו זוכה לניסוח לשוני, היא הופכת לידיעה מושגית . ככזו היא עשויה להיות משותפת לי ולאחרים . לכן שכני ואני עשויים לדעת שלפנינו ניצב חתול, ושנינו עשויים להכירו כחתול של השכנים . מאחר שהידיעה שלפני שכני ולפניי חתול אינה רק תופעה פסיכולוגית אישית, היא יכולה להיות משותפת לי ולאחרים . בשל כך היא מותנית גם באופן שבו אני ואחרים מגיעים אליה . אחת הדרכים להגיע אליה היא באמצעות הסתכלות וראייה . מושגים של הסתכלות וראייה, שאת משמעותם אני מבאר כמושגים המורים על פעולה גופנית חושית המספקת התנסות חזותית, מוזכרים כאן כמושגים בעלי משמעות פסיכולוגית והכרתית . מקורו של המושג פסיכולוגיה הוא במילה היוונית פסיכה, שאותה אפשר לתרגם כנפש או נשמה . במיתוסים, ביצירות אמנות ובטקסיים דתיים בני אדם יוצקים במושג משמעות ציורית, פיוטית וסיפורית מפעמת . בשיח יום-יומי מודרני המושג מומר לדיבור על תופעות פסיכולוגיות . כפי שקורה בתהליכי המרה אחרים, חלק מהמשמעות הקודמת אובדת ונוספת משמעות חדשה . המושג של תופעה פסיכולוגית מתפרס על פני חבל ארץ יום-יומי ומדעי רחב ידיים ומגוון, הכולל בין השאר רצון, חשיבה ותחושה של כאב,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר