|
|
עמוד:11
11 מבט אנושי הנובעות מהם, ובהן הידיעה שלפנינו החתול של השכנים . הידיעה שלפנינו החתול של השכנים, היא למעשה זיהוי של החתול שלפנינו באופן לשוני כחתול של השכנים, שמאפשר לבטא באופן לשוני את הכרתנו אותו ככזה . ואומנם, משמעות ההכרה בחתול שלפנינו כחתול של השכנים היא לזהותו באופן לשוני, שהוא גם אופן מושגי . בשני המקרים הדבר כרוך בייחוס לעצמנו או לאחרים תופעה בעלת משמעות לשונית, מושגית והכרתית . בהיותה בעלת משמעות הכרתית, משמעותה היא מעט שונה מהמשמעות שישנה לתופעות שהן בעלות משמעות פסיכולוגית בלבד . לעומת תחושות של כאב והנאה, שהן בראש ובראשונה תופעות אישיות, שבהן מתנסים יצורים חיים ממינים שונים, הידיעה שלפניי החתול של השכנים עשויה להיות משותפת לי ולבני אדם אחרים, כגן שכניי . לכן אני ואחרים עשויים לדעת שלפנינו ניצב חתול ולהכירו כחתול של השכנים, כלומר אנחנו עשויים להיות בעלי אותה ידיעה לגבי החתול של השכנים . התנאי המושגי הראשון בנוגע לידיעה כגון זו, על החתול של השכנים הנמצא לפנינו, הוא שלפנינו חתול . אם לא ניצב לפנינו חתול אי-אפשר לדעת שלפנינו חתול, כשם שאי-אפשר להכירו כחתול של השכנים אם הוא אינו החתול של השכנים . לכל היותר אפשר לחשוב שלפנינו חתול גם אם לפנינו כלב, ואפשר לחשוב שאנחנו מכירים אותו גם אם איננו מכירים אותו . החשיבה שלפנינו חתול או כלב היא תופעה פסיכולוגית . הידיעה שלפנינו חתול או כלב היא תופעה פסיכולוגית בעלת משמעות הכרתית המקנה לבעליה ידיעה . התנאי המושגי השני בעניין זה הוא שלא מספיק לזהות את החתול שלפנינו כחתול של השכנים כדי לדעת שהוא החתול של השכנים . אם במקרה ניחשתי שהחתול שאני פוגש ליד ביתי הוא החתול של השכנים, לא עולה מכך שידעתי שהוא החתול של השכנים . לנחש את תוצאות המשחק בשבת הבאה זה לומר את
|

|