|
|
עמוד:10
בדצמבר 1989 נחתם הסכם משותף בין משרד האוצר, שני הבנקים שהיו הנושים העיקריים ) בנק הפועלים ובנק לאומי, שהיו הנושים של 0 / > 85 של החוב ( , ושתי התנועות הקיבוציות ) התק"ם והקבה"א, כנציגי היישובים החייבים ( בכוונה ליצור מסגרת להסדרת החובות לבנקים . והתייחס אל חובות בסך 6 . 12 מיליארד ש"ח . ההסדר התבסס על מחיקת 8 . 1 מיליארד ש"ח, מן החובות מצדם של הבנקים, ומימון ממשלתי למחיקות נוספות ולפריסת חובות בסך של כ 2 . 1 מיליארד ש"ח . סוכם לפרוס 6 מיליארד ש"ח מהחוב לתקופה של עד 25 שנה, באמצעות פקדונות למתן הלוואות שתפקיד הממשלה בבנקים, והבנקים ממקורותיהם יפרסו עוד 640 מיליון מן החוב . החובות שיישארו לאחר המחיקות ייפרסו לתקופה שתסתיים לא מאוחר משנת 2013 . בנוסף סוכם, שהבנקים יפחיתו את שיעורי הרבית על החובות האמורים להיפרס ממקורות הממשלה ל 0' < > 5 . ,4 למפרע מראשית שנת 1989 . הכנת ההסדר היתה צריכה להסתיים עד סוף 1992 . לדברי מבקרת המדינה : "במהלך שלוש השנים שעברו מאז חתימת ההסכם בסוף ,1989 העבירה הממשלה לבנקים כ 5 מיליארד ש"ח במחירי דצמבר 1992 . העברה זו לא הותנתה במילוי התחייבויותיהם הכספיות של הצדדים האחרים השותפים להסכם . " ) ש ,0 עמ' פח ( . הבנקים השתמשו בפקדונות הממשלתיים האלה תמורת תשלום ריבית שנתית של 0 / 50 . 3 בלבד, וההסדר לא הושלם כפי שסוכם . חובות התנועות הועברו לקיבוצים שהיו השותפים המוכרים בהסכם להסדר . במסגרת ההסכם הוטל על התנועות, בשם הקיבוצים, לגייס ממקורות פנימיים 5 . 1 מיליארד ש"ח ) 900 מיליון ש"ח מהתק"ם ר 600 מיליון ש"ח מהקבה"א ( , אבל בלי לבדוק אם בכלל אפשרי מימוש המחויבות הזאת . עד סוף 1992 לא הצליחו התנועות לממש נכסים עלפי הציפיות . נושא חובות הקיבוצים עורר תשומת לב רבה ולאמחמיאה בתקשורת ההמונית . פעילות לקויה ואף בלתי אחראית נתגלתה אצל מנהלי בנקים ואצל חברי קיבוץ גם יחד, אך לא נתגלו מעשים פליליים של מעילה או גניבה מצדם של חברי קיבוץ, למרות גודל הסכומים שעברו תחת ידיהם . המקור העיקרי להסתבכות היה ניהול כושל, בעיתוי של מצב כלכלי בלתי יציב בישראל ובעולם . לרשות מקבלי החלטות לא עמד מידע מדויק וזמין, לא בבנקים ולא במוסדות התנועתיים, ולכן לא הייתה מודעות בעוד מועד למצב שנוצר . גם לאחר שהתחיל להיחשף גודל החוב, היה הטיפול איטי וחסר מדיניות מציאותית . בדיעבד נתברר, שבקשת התנועות הקיבוציות לסיוע הייתה מבוססת על מידע בלתי מספיק, שלא שיקף את כל היבטי המצב הכלכלי, וההסדר המוצע והמוסכם לא היה יכול לתת פתרון לפי הצרכים ההכרחיים . תוך זמן קצר הוברר שיהיה צויד בהסדר משלים, שלא הושג עד מועד כתיבתן של שותת אלה . לאחר חתימת הסכם ההסדר בסוף 1989 הוקמה מנהלה לביצועו ובתוכה מטה מורכב מנציגי הבנקים, הממשלה והקיבוצים . משימת המטה היתה להגיע להסדר הבראה פרטני עם כל אחד מ 176 הקיבוצים הכלולים בתכנית ) 112 של התק"ם ר 64 של הקבה"א ( . שאר הקיבוצים אינם זקוקים לסיוע או שהם כלולים םהסדר המושבים . עבודת המינהלה היתה איטית ולא עמדה בלוח הזמנים, כמתוכע . תוך תקופה קצרה יחסית הוחלפו בה שני המנכ"לים הראשונים אחד מחמת ניגוד אינטרסים והשני מפאת מינויו לתפקיד הבכיר ביותר 10
|

|