מבוא

עמוד:9

קליטה הצלחה רבה הייתה לתכנית "בית ראשון ושני במולדת" עבור עולים חדשים, אבל כבר עכשיו ברור שרוב האוכלוסייה הזאת נוטשת את הקיבוץ ואינה נקלטת בו . בשנת 1989 הופנו לקיבוצים 750 עולים חדשים, בשנת 1991 גדל מספרם ל­ 2,243 ובשנת 1992 ל­ 2,158 . אבל אין ברישומי המועמדים והחברים סימן לבואם . קליטה ניכרת של עולים חדשים מחייבת עבודת תשתית רעיונית­­תרבותית, ולפעול במשימה הזאת איחרה התנועה, לעומת הזריזות בהפעלת התכנית של "בית ראשון" . בשנת 1991 היה באוכלוסייה הקיבוצית מאזן הגירה חיובי בסך 2,900 נפש, ובשנת 1992 היה מאזן הגירה שלילי בסך 2,700 נפש . לפי חישובי הגירה פנימית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בלי חישובי עזיבה לחו"ל וקליטה מחו"ל, ניתן לאמוד את ההגירה באוכלוסייה הקיבוצית בעשור האחרון בממוצעים של 5,064 נקלטים ו­ 5,686 עוזבים מדי שנה . המספרים האלה חשובים כדי להבין את סדרי הגודל של תנועת האוכלוסייה הנכנסת ויוצאת מדי שנה . בדיקה מפורטת יותר מגלה שרוב היוצאים שהו בקיבוץ פחות מ­ 5 שנים . כלומר, מדובר באוכלוסייה ארעית שנמצאת בשולי הקיבוץ, מקצתם בוגרי תנועות נוער שהגיעו לקיבוץ ללא כוונה להישאר, מקצתם נקלטים שלא הצליחו להתקבל לחברות . שיעור העזיבה יורד באופן תלול לאחר חמש שנות שהות בקיבוץ, גם בקרב בני קיבוץ, אם נתחיל את ספירת הוותק שלהם מאז שחרורם מצה"ל . ) עוד פרטים מצויים להלן ( . הסדר החובות בשנת 1982 הותירה הפעילות הכלכלית של יישובי התק"ם והקבה"א רווח כולל של 310 מיליון ש"ח ,1 וזה התאים לגובה הוצאות מימון החובות דאז . המצב הוחמר בשנת ,1983 ובשנים 4891­ 1988 הפסידו הקיבוצים בממוצע 420 מיליון ש"ח מדי שנה . בגלל הרעת המצב המשקי ושיעורי רבית מוגזמים, גדלו החובות ל­ 14 מיליארד ש"ח, בשעה שהיקף הפעילות הכלכלית של היישובים הגיע רק ל­ 9 מיליארד ש"ח ללא עודף לשאת את החוב . בעת הזאת חדלו רוב הבנקים למחזר את חובות הקיבוצים ונוצר מחנק בתזרים השוטף שהכשיל את תפקוד המשק הקיבוצי, פגע ביצוא תוצרתו ואיים להוריד לטמיון חלק ניכר מהחובות לבנקים . היה ברור אפוא שלא מדובר רק בבעיה של הקיבוצים אלא במשבר בסדר גודל לאומי . באוקטובר 1988 החלו דיונים על מוצא מן הסבך, ואלה נמשכו יותר משנה . "נוכח גודל החוב, החשש לפגיעה באיתנות הבנקים עצמם, ומתוך הכרה בחשיבות החברתית והכלכלית של הקיבוצים והתנועות הקיבוציות למשק הישראלי, לא היה מנוס מלמצוא הסדר פיננסי שיכלול מחיקה של מקצת חובות הקיבוצים ומתן סיוע ממשלתי לפריסת חלקים גדולים מהם . ההסדר נועד למנוע את התוצאות ההרסניות שהיו עלולות להיות למשבר" ) מבקר המדינה, דו"ח שט * * ,43 לשנת ,1992 עמי פט ( . 1 הנתונים בקטע הזה נלקחו מדוחות פנימיים של התק"ם ומדוח שנת * 43 של מבקר המדינה . כל המחירים לפי ש"ח של דצמבר 1992 .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר