|
|
עמוד:12
12 מבוא מעשית כיצד לשים קץ לחייו . ניתן לדמות הצפה זו לזרם עוצמתי המאיים לסחוף את הילד למקומות לא נודעים ; ( 2 ) דווקא בימינו, כאשר הילד נחשף יותר מבכל זמן אחר להשפעות מסוכנות, יכולתם של המבוגרים האחראים לו ( הורים ומורים כאחד ) לעצור בעדו צומצמה במובהק . אמצעי הסמכות של פעם ניטלו מידי הורים ומורים . אין ספק שתהליך זה הוא חיובי בפני עצמו, שכן איננו רוצים לאפשר להורים או למורים להשתמש בכוח הפיזי, באיומים ובעונשים שהיו נהוגים בעבר . אולם שום תחליף לא ניתן לאמצעי הסמכות הכוחניים האלה, וכך נוצר חלל ריק . הביקורת על הסמכות של פעם הלכה והתגברה, עד שכל סמכות נתפסת כשלילית . על פי תפיסה זו סמכות איננה פתרון אלא שורש הבעיה . אלה הנסיבות שהביאו אותנו לנסח עקרונות המאפשרים להורים ולמורים לפתח סמכות חדשה , דהיינו סוג של סמכות שיהיה קביל, ישים ומתאים לערכינו בנושא חינוך ילדים . סמכות כזאת תאפשר למבוגרים האחראים למלא תפקיד של עוגן, אשר יקנה לילד יציבות וביטחון ויגן עליו מפני גורמי הסחף המאיימים . את גישת הסמכות החדשה למניעת אובדנות אפשר ליישם בשתי דרכים : כטיפול מרכזי או בשיתוף עם טיפול אחר . במרבית המקרים, כאשר צעיר חווה משבר אובדני, הוא יטופל טיפול אישי . גישת הסמכות החדשה כוללת עקרונות וכלים המאפשרים להעשיר מאוד את הטיפול הפרטני . אך במקרים מסוימים, למשל כאשר הילד אינו משתף פעולה, קרוב לוודאי שהטיפול בגישת הסמכות החדשה יהיה החלופה המרכזית . אחד היתרונות של הגישה הוא האינטגרציה הטובה שהיא מאפשרת עם טיפולים פרטניים . כפי שידוע לרבים, גישת הסמכות החדשה מתבססת על גישת ההתנגדות הלא אלימה ( NVR ) , אשר פותחה במקור להתמודדות עם אלימות ילדים ( עומר, 2002 ) . רק בהדרגה היא הורחבה למצבים אחרים, כמו הפרעות חרדה ( עומר ולייבוביץ, 2007 ) , הימנעות מבית הספר ( & Omer, Schorr - Sapir, Efron, 2016 ) , הפרעות אכילה ( Shimshoni, Silberman, & Lebowitz, 2020 ) , נערים ברצף האוטיסטי ( 2018 Golan, Shilo, & Omer, ) , ובוגרים תלותיים שאינם מתפקדים ( 2021 Dulberger & Omer, ) . אובדנות ואלימות הן שתי בעיות שונות, אך קיים מכנה משותף ביניהן : אובדנות היא סוג של אלימות, אם כי האלימות מופנית כלפי העצמי ולא כלפי הזולת . למרות זאת, הפגיעה של אובדנות בסובבים היא לעיתים קרובות קשה ועמוקה לאין ערוך מן הפגיעה של האלימות ה"רגילה", המופנית כלפי הזולת . אובדנות אצל צעירים קשורה ברפיון הקשר הבסיסי בין הצעיר לקבוצות השייכות שלו, הן המשפחתית והן החברתית, או בפגיעה בקשר הזה . הצעיר
|


|