חינוך במלחמה

עמוד:14

14 יורם הרפז והאדם אינו אי ; הוא קשור לסביבה החברתית או המוסדית שבה הוא חי ופועל . ישנן סביבות חברתיות או מוסדיות שמעודדות חשיבה — תשוקה או הנעה פנימית לחשוב — וישנן סביבות שמדכאות אותה . בית הספר הוא סביבה מוסדית שמדכאת את החשיבה ומסלפת אותה — "עושה לה בית ספר" . אך היא עושה זאת בשם החשיבה — עושה thinkwash ; מבקשת מהתלמידים לחשוב, ואף מכריזה שפיתוח וטיפוח החשיבה הם המטרה שלה, אך מבקשת מהם "לחשוב-כאילו", לחשוב בית-ספרית . איוון איליץ' הראה בספרו הקלאסי ב י ט ו ל ב י ת ה ס פ ר ( 1973 . השם המקורי של הספר הוא Deschooling Society . משמעותו — לבטל את ההשפעה הבית- ספרית על החברה — ממצה את הרעיון של הספר ) כיצד בית הספר מטעין מושגים אנושיים מובהקים כגון למידה, הנעה וחשיבה במשמעויות מוסדיות המסלפות אותם וגוזלות מהם את חיוניותם האנושית . כדי להחזיר למושגים אלה ואחרים את החיוניות הטרום בית-ספרית שלהם, צריך, לפי איליץ', לבטל את בית הספר ולהחליפו ב"רשתות למידה" — רשתות של אנשים בכל גיל המתכנסים מרצונם ללמוד משהו שמעניין אותם ( אז עוד לא היו רשתות דיגיטליות היכולות לשדרג את הרעיון הזה ) . אנחנו נותיר את בית הספר על כנו — הוא ממלא כמה פונקציות פדגוגיות וסוציולוגיות שאין להן כרגע תחליף הולם — ונסתפק בשינוי מבני שלו, שינוי שיונחה על ידי השאלה : מהם התנאים שבית הספר צריך לספק לתלמידיו כדי לאפשר להם להתנסות בחשיבה מעורבת, אכפתית, עתירת תשוקה ועניין ? לחשוב היטב — קוגניציה "כולם חושבים, אך לא כולם חושבים היטב", כתב ג'ון דיואי, אביו המודרני של החינוך לחשיבה ( האב העתיק הוא סוקרטס כמובן ) , בספרו כ י צ ד א נ ו ח ו ש ב י ם ( 1933 , How We Think ) . חשיבה מפותחת ועצמאית, לדעתו, היא תנאי ראשוני לדמוקרטיה בריאה — דמוקרטיה מהותית, המבוססת על מנטליות דמוקרטית ולא רק על פרוצדורות דמוקרטיות . מטרת החינוך היא אפוא ללמד את התלמידים לחשוב היטב . לחשוב היטב, לדעת דיואי וממשיכיו, פירושו לחשוב באופן יעיל, ביקורתי ויצירתי . חשיבה יעילה היא חשיבה המבצעת את מהלכיה באופן מהיר ומדויק . במהלך היום אנחנו מבצעים אין-ספור מהלכי חשיבה — מקבלים החלטות, פותרים בעיות, מסיקים מסקנות, מבצעים הכללות, עורכים השוואות, עושים

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר