|
|
עמוד:13
חינוך במלחמה 13 לנו כדי למנוע אותן" . רון ריצ'הרט, מרצה בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת הרווארד, כתב : "למדתי מראשית דרכי בבית הספר שחשיבה עלולה לסבך אותי", ותיאר כיצד נכשל בלימודיו משום שניסה לחשוב — להציג פרשנות חלופית לזו של ספר הלימוד, להציע פתרון אחר מזה שהציג המורה, להמציא השערה מקורית וכדומה . האנתרופולוגית דניס פופ תיארה בספרה ע ו ש י ם ב י ת ס פ ר ( Doing School ) "תלמידים לחוצים וחרדים, המבצעים מטלות כמו 2 רובוטים ומגלים מעט עניין ומעורבות בתכנים הנלמדים" . בית הספר אינו מאפשר לתלמידים לחשוב — חשיבה מעמיקה, אכפתית, מעורבת — משום שהוא כפוי עליהם, תוכנית הלימודים שלו עמוסה ומקוטעת, ההוראה הנהוגה בו עסוקה ב"כיסוי החומר" לקראת בחינות, והבחינות בודקות ומעריכות "חשיבה מסדר נמוך" — זכירה ומִחזור של "החומר" . במשטר מוסדי כזה התלמידים אינם יכולים לחוות חשיבה אמיתית ולהתמסר לה — לתהות, לשאול, לחקור, להתלבט, לטעות, לתקן, להשתעשע ברעיונות . תלמיד ש"עשה תאונה", השקיע ושקע בחשיבה במקצוע כלשהו שעניין אותו במיוחד, מתחיל לפגר במקצועות אחרים ולומד לרסן ואף לנטרל את העניין שלו . חשיבה מבוקרת, נטולת עניין ותשוקה, הכרחית להצלחה בבית הספר — לציונים טובים בבחינות . תלמידים בעלי אינטליגנציה בית-ספרית מפותחת — תלמידים המבינים כיצד להתנהל בבית הספר — נשמרים מפני השקעת יתר בחשיבה ומנהלים, בלשונו של דיוויד פרקינס, "כלכלת חשיבה חסכונית" או "כלכלה קוגניטיבית קרה" — מבצעים השקעה מחושבת בחשיבה, השקעה מינימלית לצורך הצלחה או הישרדות בבית 3 תלמידים מבינים כבר בכיתה ב' או ג' : "כאן לא חושבים ! " ומתנהלים הספר . בבית הספר בתבונה . החשיבה האנושית, בהבדל מחשיבת מחשב או בינה מלאכותית, צריכה תשוקה או בלשון מקצועית — מוטיבציה פנימית . החשיבה אינה מנגנון קוגניטיבי מנותק וצונן או "מעבד מידע" — מטאפורה חביבה על חוקרי הקוגניציה — המופעל בלחיצת כפתור ; החשיבה קשורה לכל כישורי הנפש — לתשוקה, לרגשות, לדמיון, לתכונות אופי, למבנה אישיוּת — ולמצבים בעולם שבהם ועליהם היא חושבת . לא החשיבה חושבת אלא האדם חושב . 2 ראו יורם הרפז, "בית חשיבה : תנאים לחשיבה מעורבת", בתוך : י' הרפז, פ ר ט א ח ד ק ט ן : מ ט ר ת ה ח י נ ו ך — מ א מ ר י ם מ ו ע ד ב ' . ספרית פועלים, 2019 : 287 - 298 . 3 ה"כלכלה" בהקשר זה אינה רק מטאפורית . חלק מהתלמידים בבית הספר העל-יסודי עובדים אחר הצהריים וכדי להתמסר לעבודה "האמיתית", עליהם להיפטר מהר ככל האפשר מעבודת בית הספר .
|

|