|
|
עמוד:12
12 פתח דבר ההפך הוא הנכון . השנינות של סוזן עוזרת לסלינה לא לשקוע ברחמים עצמיים . מתחת להומור היבש הזה ולקלילות הנונשלנטית, טמון דבר מה לא יסולא בפז : חברוּת בוטחת . זהו קשר ששרד בעלים שנעזבו ומאהבים שבאו ויצאו וילדים שגדלו בחברותא והיום הם מפוזרים בעולם ועם חלקם אבד הקשר . העוגן שנותר להיאחז בו הוא החברוֹת . אנחנו עצבניות, מסבירה סוזן לגבר החדש שצדה ברכבת בדרך חזרה . אנחנו כועסות על חברתנו סלינה שהולכת למות . הסיבה היא שאנחנו רוצות שהיא תהיה נוכחת כשאנחנו נמות . "כולנו זקוקים לאמא או לתחליף אמא שתסדר לנו את הכריות בהזדמנות הסופית הזאת" ( שם, 75 ) . מבעד לדיבור האגבי המתובל בהומור מקברי — הכעס על המתה שהשאירה אותן יתומות — בוקעת קינה . החוט המשולש אשר "לא במהרה יינתק" כהבטחתו של קוהלת ( ד, יב ) נפרם . הרשת שנטוותה ביניהן לאורך השנים נקרעה . אפרופו דימוי הרשת — הוא מקבל אישור גם מן המחקר הפסיכולוגי על האופי של מערכות יחסים בין נשים . הדימוי הרוחבי, הלא-הייררכי של רשת מגלם, לפי הפסיכולוגית קרול גיליגן יחסי גומלין הדדיים . ככזה הוא ייצוג הולם להוויית הקיום הנשית, שעיקרה התנהלות ועשייה אגב רקימת מערכות 1 ג'פרי גריף תורם יחסים, הכרוכות בהתחשבות, במענה ובטיפוח מארג קשרים . דימוי קולע אחר לשוני בדפוסי הבונדינג של שני המינים : "בחורים מתאספים ויוצרים קשר של כתף אל כתף, הם עושים דברים ביחד, בעוד שנשים נוטות יותר למערכת יחסים פנים אל פנים" ( 6 Grief, ) . היקום הספרותי של גרייס פיילי מאשר את קביעתו . מרבית הנשים המהלכות בין דפי סיפוריה אינן חיות בבידוד . ההפך מכך . הן קשורות בקשרי ידידות, מחליפות ביניהן דעות על האקטואליה הפוליטית ועל מעורבותן באקטיביזם הליברלי ( אמריקה בשנות השבעים והשמונים ) ; הן חולקות רשמים על אנשים משותפים ( חלקם כבר לא בין החיים ) , מדברות על אהבה ומשתפות בחוויית גידול הילדים . כך, מסיפור לסיפור, ההיסטוריה והזיכרונות המשותפים, המלווים בדאגה הדדית ובאמפתיה, מולידים ברבות מהן ערך מוסף, כזה שזר לא יכירו וממילא לא יוקירו : אינטימיות . בין הכתף הגברית לבין הפנים הנשיות, שני דימויי הגוף במשוואת הבונדינג הקְּליטה של ג'פרי גריף, מקופל גרעין של אמת עמוקת שורשים . לאוזן 1 מול דימוי הרשת הנשית, גיליגן מציבה את דימוי הפירמידה כייצוג לעצמיות הגברית המושתתת על היפרדות, תחרותיות והיררכיה ( גיליגן, ,1995 49 - 84 ) .
|

|