ד"ר אסתר מאיר, מרכז יהדות בבל - תנועת "החלוץ" ומאבקים חברתיים ופוליטיים בקהילה היהודית בעיראק

עמוד:14

בערכיה של חברה זו, או לפחות תבעו שינוי . למתח זה היו מאפיינים מעמדיים מובהקים : מן העבר האחד שכבת העילית המורכבת מקבוצת משפחות מיוחסות ועשירות, ומן העבר האחר ­ בני מעמד הביניים הבינוני והנמוך, ששיפר את מצבו הכלכלי ורכש השכלה . בשנות הארבעים, שתי הקבוצות היו חלוקות ביניהן גם בשאלות פוליטיות ואידיאולוגיות . הקו החוצה בין שתי הקבוצות היה בשאלת התגובה להתערערות מצבה הבטחוני והכלכלי של יהדות עיראק . בשנות השלושים ובמיוחד בשנות הארבעים, נראה היה ליהודים רבים שהקרקע הולכת ונשמטת מתחת לאפשרויות הקיום היהודי בעיראק . וזאת, כתוצאה מהתפתחויות פנימיות בתוך עיראק­ מעליית התנועה הלאומית העיראקית; מעליית מגמות אנטי יהודיות, ששיאן בפרעות 1941 בבגדאד; מן התהליך המתמשך של דחיקת יהודים ממשרות בשירות המדינה, ויותר מאוחר גם דחיקתם מהמסחר והבנקאות, והגבלת מספרם של יהודים במוסדות להשכלה גבוהה . תופעות אלו יצרו אווירת משבר . נפגעו מאלה במיוחד בני הנוער, אותם צעירים שרכשו השכלה וביקשו להשתלב בחברה, אך אפשרויות ההשכלה הלכו ונחסמו בפניהם . תגובתה של ההנהגה היהודית להתפתחויות אלה החריפה את המתח בינה ובין דור הצעירים . הנהגה זו, ששיתפה פעולה עם השלטון העיראקי שבחסות בריטניה כאשר האורייאנטציה הפרו­האשמית והפרו­בריטית בה נקטה התנפצה זה מכבר, לא היתה מסוגלת לתת מענה לבעיות שהטרידו את הקהילה, במיוחד את בני הנוער . בני הנוער חיפשו פתרון רדיקאלי לבעיותיהם ופתרון מסוג זה לא היה בידם של ראשי הקהילה, להיפך . הם בחרו להצניע את הבעיה היהודית . על רקע זה מילאה התנועה הציונית תפקיד חשוב ביותר . היא היתה עוגן הצלה או נתפסה כעוגן הצלה בעיני בני הנוער . אמנם, לא היה זה "עוגן ההצלה" היחיד . "עוגן הצלה'' אחר היתה המפלגה הקומוניסטית, שהיתה מסוכנת הרבה יותר, אבל גם היא התחרתה על אותו קהל יעד, על אותה שכבת בני נוער . המפלגה הקומוניסטית כמו התנועה הציונית, אמורה היתה לתת להם פתרון . יחד עם זאת, לתנועה הציונית היה יתרון לעומת המפלגה הקומוניסטית, כיון שהתאימה למערך הנפשי של בני הנוער ולציפיות שלהם . התנועה הציונית התייחסה בחיוב לערכי העולם המודרני, בהיותה חלק ממנו, ובכך התאימה לבני נוער צעירים שהזדהו עם המודרניזציה ועם רעיונות ההשכלה, אליהם התוודעו באמצעות מערכת החינוך של הקהילה . גם תפיסותיה הלאומיות­יהודיות של התנועה הציונית והתייחסותה החיובית אל העבר היהודי, לאו דווקא אל ההווה היהודי, גם אלו משכו רבים מבני הנוער, שעדיין נמצאו על קו התפר שבין מסורת למודרניות . צעירים אלה באו ממשפחות מסורתיות ומרקע מסורתי . הם לא שללו את ההווייה היהודית ולא אוו לוותר על זהותם הלאומית היהודית, ועם זאת חיפשו ביטוי חדש, ביטוי מודרני לתחושותיהם הלאומיות . בתנועה הציונית מצאו מיזוג של ישן וחדש . תנועת "החלוץ" היתה תנועת נוער, וככזו נועדה לתת מענה למצוקותיהם של בני הנוער . האידיאל הציוני החלוצי היה פתרון שהציעה למצוקה . קבלתם של 14

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר