יזהר בן נחום (בית קמה - יד יערי): תנועת נוער ופוליטיקה - שילוב אפשרי?

עמוד:12

עם בן אהרון, אנחנו לא יודעים מי היה בן­אהרוןל חוגי הנוער הלומד, שהיו עשרה חבר'ה שדיברו בחצר הגימנסיה, אולי לא היו פוליטיים . מרגע שזה "מחנות העולים" זה פוליטי . הם בינואר 1931 מחליטים רשמית על אוריינטציה לקיבוץ המאוחד . וזה לא בגלל ויכוח, חלילה, אם הם בעד בית"ר או בעד הימין האזרחי, אלא הוויכוח היה בין "קיבוץ ארצי" לבין "הקיבוץ המאוחד" ­ שוב, קצה אחד של הסקאלה . ההשתייכות של "המחנות העולים" למה שנקרא תנועת העבודה, מחנה ארץ ישראל העובדת, שהייתה הגדרה מאוד פוליטית, הייתה ברורה מהתחלה, לא היה עליה שום ויכוח . אין ספק שהפילוג ב"מחנות העולים" די ריסק אותו חלק שנשאר קשור לקיבוץ המאוחד . יש מי שאמר : "הנה תראו, היה פילוג ב"מחנות העולים", הוא ריסק את התנועה . הנה פוליטיזציה שפגעה בתנועת נוער" . נכון, היא פגעה בחלק מאותה תנועה . אבל במקביל נבנתה תנועה שנקראה "התנועה המאוחדת" ובעקבותיה, אחרי זה, "הנוער העובד והלומד" . ודווקא אותו אירוע פוליטי שהחליש צד אחד ­ חיזק שני, גם מספרית וגם מכל בחינה אחרת . כיוון ש"המחנות העולים" היו קשורים לגוף פוליטי שהתפלג, הם התפלגו בהתאם לפילוג בגוף הפוליטי שאליו הם היו שייכים . אבל פוליטיים הם היו גם קודם . לפני הפילוג של 1944 "המחנות העולים" היו פוליטיים וגם אחרי זה, כמו שאר התנועות . כל מי שמחפש פוליטיזציה שהחלישה תנועות, והקטינה את אחיזתן בנוער, לא ימצא אותה . הרי תנועה כמו "השומר הצעיר" התחילה מאפס והגיעה לאלפים . ודאי ואי אפשר לומר שהיא נחלשה כתוצאה מהפוליטיקה . האם "המחנות העולים" ירדו במספרם ? זו טעות אופטית ­ ירדו מצד אחד ועלו מצד שני של "התנועה המאוחדת", שגם כן הייתה פוליטית . אפשר להגיד שלא היה תהליך של הפיכתן לפוליטיות, הן נולדו פוליטיות . עדיין יכול מישהו לבוא ולומר : בסדר, הן נולדו פוליטיות הן לא נולדו תנועות נוער . לא כמו שאומר אורי בן­אליעזר ­ הן חדלו להיות תנועות נוער; אם הן נולדו פוליטיות הן מעולם לא היו תנועת נוער . אני מציע שנבדוק מה זה תנועת נוער . ננסה לתת רשימה של תכונות . כמו בפרקי אבות : "שבעה דברים בחכם והיפוכם בגולם" . אם התכונות האלה קיימות אצל אותן תנועות שבהם מדובר ­ משמע שכן; אם לא קיימות ­ משמע שלא . אם מדובר על תנועת נוער אמיתית שהיא כן תנועת נוער, המלה הראשונה הרלבנטית היא המלה ­ עצמאות . הן עצמאות רוחנית והן עצמאות ארגונית . עצמאות רוחנית, נבדוק מהי בתנועות הנוער הכי עצמאית שהייתה אי פעם ­ תנועת הנוער הגרמנית החופשית . חניכי התנועה עלו על ההר הגבוה של ההוהה­מייסנר ושם הוקרא המניפסט הגדול של עצמאות הנוער ­ "הנוער יקבע את גורלו במו ידיו, הנוער אחראי לגורלו, הנוער ריבון לעצמו" . מי כתב להם את זהז היה שם, יהודה רימר הזכיר איזה "ילד" אחד בשם גוסטאב וינקן, בן כמה הוא היה בשנת 3191ל הוא היה כבן 38 באותו זמן . ואילו אצלנו כשבן­אהרון כבר היה מנהיג של נערים הוא כבר רחק מגיל הנוער . . . בכל מקרה, נערים הם 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר