יזהר בן נחום (בית קמה - יד יערי): תנועת נוער ופוליטיקה - שילוב אפשרי?

עמוד:11

כך : "הנוער העובד היה מתנועת נוער לארגון פוליטי מובהק . באמצע שנות ה­ 40 השתנו איפוא תנועות הנוער באופן מהותי, לא עוד תנועות נוער המשמרות ככל האפשר, יסוד תנועתי­חינוכי עצמאי, אלא ארגוני נוער, בני חסות של הגופים הפוליטיים, המגוייסים לשירותם" . פה גם, אדם שהוא חוקר, איש האקדמיה, משמיע אותה טענה . נשאלת השאלה במה ראוי שתנועת נוער תעסוק, מה מותר לה ומה אסור לה, מה לכבודה ומה לא לכבודה, זאת שאלה חשובה . בזמן הקצר שיש לי אינני רוצה לעסוק בה, כי זאת שאלה ערכית, זו שאלה שאי אפשר להוכיח אותה או להפריך אותה באמצעות עובדות . אבל ברגע שמישהו אומר, במיוחד אם אדם הוא איש אקדמיה, שעיסוק בפוליטיקה מונע מתנועות הנוער להיות תנועות נוער, פוגע בתפקודן בתור שכאלו, אז אני מצפה שהאדם הזה יביא עובדות ויראה . כשמדברים על עובדות שנוגעות לתנועות הנוער בארץ ישראל, העובדה הראשונה שיש להבהיר, בנושא פוליטיזציה של תנועות הנוער, היא, שלא הייתה פוליטיזציה . מדוע לא הייתה פוליטיזציה ? פוליטיזציה פירושו תהליך של הפיכה להיות פוליטי, וזה אכן מה שאומר פה אורי בן אליעזר, שבאמצע שנות ה­ 40 תנועות הנוער חדלו להיות תנועות נוער והפכו להיות ארגונים פוליטיים . כלומר, קודם הן לא היו . אחרי זה הן הפכו להיות . ובמקום אחר, באותו ספר, יש סימפוזיון שנערך בע''פ ונרשם, ומורי ורבי פרופ' ישראל קולת אומר גם הוא שהפוליטיזציה הרסה את תנועות הנוער . קודם כל אני רוצה להבהיר, אין פוליטיזציה למי שנולד פוליטי . ותנועות הנוער של ארץ ישראל, כל התנועות שאני מכיר למעט "הצופים", ואולי אי אלו תנועות אחרות, "נולדו" פוליטיות . לגבי "השומר הצעיר" אני לא חושב שיש איזשהו ויכוח . התנועה בפולין עברה פוליטיזציה . התנועה בארץ נוסדה ב­ ,1929 שנתיים אחרי שהתקבל מצע הקיבוץ הארצי, שבו דובר על קולקטיב רעיוני ופוליטי . לגבי "בית"ר" אני חושב שאין צורך להרחיב בדברים בכלל . . . גם תנועות הנוער הדתיות, אני לא חושב שמישהו חולק על זה שהן היו פוליטיות . על מה שאפשר להגיד כן מלה או שתיים זה לגבי "הנוער העובד" ו"מחנות העולים" . לגבי "הנוער העובד" ­ ההסתדרות הקימה את הנוער העובד והוא היה שייך להסתדרות . ההסתדרות היא לא מפלגה אבל ארגון פוליטי . כשמסתכלים על המפה הפוליטית של ארץ ישראל, בשנים שקמה ההסתדרות, ישנן מפלגות דתיות, יש ימין אזרחי, יש רביזיוניסטים . ההסתדרות זה קצה אחד של העסק . עם כל הפילוגים בתוכה זה קצה אחד, זה גוש פוליטי אחד, מוגדר שהוא די בקצה אחד של הסקאלה . למרות שמי שבתוכו בטוח שהוא המרחב, אבל הוא עדיין החלק, האגף . כלומר, אם אני אומר הסתדרותי, אני כבר אמרתי פוליטי . מעבר לזה, גם בתוך ההסתדרות, "הנוער העובד", בצורה חד­משמעית, היה כפוף למפלגת הרוב בהסתדרות, שזה עד שנת 1930 אחדות העבודה ואחרי כן זה מפא"י . זה מיומו הראשון . לגבי "מחנות עולים" . מחנות עולים הוקם מגופים שאולי חלקם, הלגיון של שוואבה, כשעדיין היה של שוואבה, אולי לא היה פוליטי . קהילת "הצופים" חיפה, 11

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר