|
|
עמוד:10
ואיתן הוא וגא ונמרץ ובטוח ופולט את כרוזו שמחוץ לוויכוח, ושפתיים, שפתיים גמולות מחלב צועקות אחריו בתתו להם צו . ואין איש שיתפוס בצווארון מעילו ויטלטל ויקרא עד הלום, הלאה לא . אין עוצר, ונמשך המשחק ונמשך כי מוליך המדריך וקדימה בסך . כי בלשון בני אדם הנשכחת כעת איך קוראים למחזה השחתה ודבר חטא . אבל פה בלשוננו לחן ויפי תואר קוראים גם לזה תנועת נוער . עד כאן אלתרמן . מדוע בחרתי להתחיל עם השיר הזה ? לא רק מפני שכדי להתחיל לדבר אני צריך להציג כאן דעה שנייה, שיהיה לי את מי לתקוף, אלא גם כדי שתשימו לב שאלתרמן לא אומר כאן רק שלתנועת נוער אסור לעסוק בפוליטיקה . הרבה אמרו שאסור, הוא אומר כאן שתנועת נוער ברגע שהיא פוליטית היא חדלה להיות תנועת נוער . לא שאסור לה, היא חדלה להיות תנועת נוער . הוא אומר "קוראים גם לזה תנועת נוער" . יש כאן הבדלה רבת משמעות בין שתי מלים עבריות שתלמידי באולפן נוטים להבדיל ביניהן מותר ואפשר . כשאני רוצה, באולפן, להסביר להם את ההבדל, אני אומר תגידו, חברה, אפשר לעשן בכיתה ? אז הם אומרים : מה פתאום לא ! אז מה זה אי אפשרי בטח שאפשר, אסור, לא מותר, אבל אפשר . אילו אלתרמן היה אומר שלא מותר, שאסור לתנועת נוער לעסוק בפוליטיקה, אסור זה עניין אחר . ברגע שהוא אומר שלא ניתן, זה לא תנועת נוער זה יותר מעניין אותי . ברשותכם, עוד ציטוט, אדם מכובד שנקרא אליעזר ריגר, ממייסדי השומר הצעיר בפולין, אחרי שעזב את השומר הצעיר, מחשובי עסקני החינוך בזמן המנדט אומר כך : "השומר הצעיר", "גורדוניה", "מחנות עולים", "המכבי הצעיר", "הנוער העובד" ו"בני עקיבא" כולם קשורים במידה מרובה או מועטת למפלגות פוליטיות ובאותה מידה הם משועבדים . אין הן תנועות נוער במשמעותו הנכונה של המושג הזה אלא תנועות לשיעבוד הנוער" . ז"א אותו דבר עצמו, הן בכלל לא תנועות נוער זה דבר אחר . . . כל עוד שאומרים את זה משוררים, פוליטיקאים, אנשי חינוך זה דבר אחד . הבעיה שלי מתחילה כשאומר את זה גם חוקר . כי אלתרמן או ריגר יכולים להביע דעה, אבל חוקר לא מביע דעות, חוקר מביא ממצאים מחקריים, מסקנות של המחקר שלו . למשל, בספר על תנועות הנוער בסידרת "עידן" בהוצאת יד בןצבי יש מאמר של ד"ר אורי בןאליעזר מאוניברסיטת תלאביב, ששמו "פילוג בשם איחוד", פוליטיזציה של תנועות הנוער . והוא כותב 10
|

|