|
|
עמוד:8
גם בתנועת הנוער מחנכים לקראת החברה . המדריך אמנם לוקח את המנדט מתוכו הוא, אך מתוך האידיאל התרבותי, אחרת גם הוא לא יורשה לפעול . אוטנומיה במובן האובייקטיבי אינה קיימת, אפשר רק להעניק אותה מבחינה סלקטיבית . כדי להשיג את התועלת המירבית של החינוך, צריך ליצור למראית עין את מירב החופש . " מה קרה לברנפלד שעשה תפנית כזאת ? קרה לו דבר פשוט : הוא נהפך למרכסיסט . אז, ב 1927 הוא עוד הרצה לפני תנועת נוער ציונית . אחר כך הוא עבר לצרפת ומשם הגיע לאמריקה, שם חי בסן פרנסיסקו . הוא משמש עד היום נושא לעיון ולמחקר בגרמניה . בארץ לא מתעניינים בו . אני ממליץ לקרוא את ספרו הקטן "העם והנוער" שתורגם לעברית, ותגלו מאיפה בא הרעיון של חברת הנעורים בקיבוצים . בארץ, בתנועות הארץישראליות הפוליטיקה שיחקה תפקיד מראשיתם . עוד לפני שנתיים התקיים במסגרת "שיח חוקרים" שלנו ויכוח דרמטי על עמדות תנועות הנוער בארץ לגבי הגולה בימי השואה ) ראה שיח חוקרים מס' ,6 יולי 1990 ( . הטענות היו חינוכיותרעיוניות, והיה בהן הד של ויכוח, שבזמנו היו לו השלכות פוליטיות מובהקות . הנושא גם קשור לוויכוח בשאלה "מה זה בעצם תנועת נוער ? " ויכוח שגם הוא מעסיק אותנו לא מעט . חשבנו בזמנו לקיים דיון על תנועת הנוער והפוליטיקה במסגרת אקדמית ובבירור מאוד כללי, אבל החלטנו, לאור נסיבות ימינו, לקיים אותו בצורה קצת אחרת עכשווית ורבתחומית; השילוב של אנשי מחקר ואנשי מעשה, מאפיין את שלושת הפותחים שלנו . כל אחד מהם עוסק גם בחקר וגם פעיל בשטח המעשי . יזהר בןנחום, מבית קמה, חוקר את השומר הצעיר בארץ ישראל . הוא גם מורה ומרצה ועוסק גם בכתיבה . מרטין בןמורה מנירים, מנחה מדריכים וגם חוקר בזכות עצמו . עפרה מייזלס, מרצה באוניברסיטת חיפה וחוקרת במכון למחקרים צבאיים, שם ערכו לפני כמה שנים מחקר על העמדות הפוליטיות של הנוער .
|

|