|
|
עמוד:12
12 ב"השומר הצעיר" תוכניות ההדרכה אינן משתנות בתקופה זאת וגם תוכן הפעילות בפעולות בקנים כמעט שאינו משתנה, לעומת זאת במוסדות בוגרי התנועה חל שינוי . התנועה בארץ אימצה לעצמה, לקראת סוף המלחמה, את הדגל הכחול לבן ואת התקווה כהמנון . ב"מחנות העולים" הוויכוח הפנימי הלך והקצין . הקו הקשוח של שלילת הגולה מקבל ביטוי חריף מאוד בוויכוח סביב תוכניות ההדרכה, וגם במועצה שהחליטה על הפילוג ניכרים הבדלי היחס כלפי הגולה וחופפים, פחות או יותר, את עמדות הרוב והמיעוט . הרוב, הנמנע עם חסידי טבנקין, שולל איחוד עם "גורדוניה" וגם שולל את התמתנות הגישה כלפי הגולה, ואילו המיעוט טוען שיש ללכת לאיחוד ויש גם למתן את היחס כלפי הגולה . לסיכום אני רוצה לעמוד על כמה נקודות הנראות לי מהותיות לוויכוח שהתעורר סביב מחקרי : א . בעניין הלגיטימיות של מחקר תנועות הנוער כגורם מבודד מיתר הגורמים התנועתיים והציבוריים . הנחת היסוד שלי היא, שהנוער מתייחד לא רק בהגשמתו את הערכים שעליהם חונך, אלא גם בדרכי ההתבטאות החינוכית שלו . בדרך שבה ביטא את עצמו יש גם הקצנה וגם רגישות המאפיינים את גיל הנעורים . נדמה לי שאני מוכיח בעבודתי שיש לגיטימיות למחקר תנועות הנוער כגורם ייחודי, וזאת למרות ידיעתי את כל ההשפעות שהיו עליהן . ב . בעניין האפשרות לבדוק עשייה חינוכית לפי קריטריונים מהימנים . ידוע שהמבחן של תנועות הנוער היה בהגשמה, היינו במעשה החלוצי התיישבותי . לדעתי אמנם זה היה המבחן המובהק שלהם והם עמדו בו בכבוד, אך העשייה החינוכית מתקיימת גם ברמת הדיון החינוכי וההתייחסות הוורבלית לערכים . חשוב שעשו מה שעשו, אך חשוב גם התהליך החינוכי שקדם לעשייה וליווה אותה . המבחן לעשייה החינוכית בנושא היחס לגולה נוסף על ההגשמה במעשה החלוצי היה אופן קליטת העלייה, וזה, כידוע, נושא בעייתי, המעמיד במבחן קשה את השלכות התזה של שלילת הגולה . ג . הקשר בין היחס האידיאולוגי ליחס האנושי . האם שלילת הגולה, במישור העקרוני אידיאולוגי, משמעותה גם ניכור מהגולה היהודית בשעת אסונה הגדול ביותר ? לא בהכרח ! אם כי איאפשר תוך בדיקת החומר המחקרי, להימלט מהתחושה שלפחות אצל הנוער הישראלי, ששלילת הגולה התחברה אצלו עם שלילת היהודי הגלותי, היה ניכור אנושי שהתקשר בחינוך האידיאולוגי ויש לי על כך קבלות רבות . ד . עד כמה פגע החינוך המעמדי בהזדהות הלאומית ? ה . האם יש קשר בין חינוך לקנאות אידיאולוגית לבין יכולת להגמיש עמדות בהתאם למידע חדש ? כל אלו הן שאלות שעלו אצלי במהלך המחקר ואינני בטוח שיש להן תשובות חדמשמעיות . על כל פנים, נראה לי שהן מזמינות דיון מעמיק .
|

|