שאול ובר (מרום גולן - אורנים): הקושי בשינוי עמדות אידיאולוגיות

עמוד:10

­ 10 ­ אלו הם, באופן כללי, הדברים שתרמו להקצנת שלילת הגולה כפי שהם עול < ם מהמחקר . בנוסף על כך על < לעמוד על עוד נקודה משמעותית מאוד להבהרת נושא זה של שלילת הגולה . כשאנחנו מדברים על שלילת הגולה, אנו מתכוונים, בדרך כלל, לאמירה אידיאולוגית שמשמעותה שלילת הגולה . המפתח להבנת התקופה הוא, לדעתי, בהבנת הקשר בין האמירה האידיאולוגית של שלילת הגלות לבין ההיבט האנושי של שלילת היהודי הגלותי . אצל בוגרי התנועה, שחלקם היו מקורבים לגולה, ניתן לראות הפרדה בין שני ההיבטים הללו . הם היו מסוגלים לשלול את הגלות אך לאהוב את היהודי הגלותי, ברמה של בני הנוער, ובעיקר אצל בני הארץ, מנגנון הפרדה זה לא עבד, הנוער קיבל את זה כמכלול אחד ושלילת הגולה הפכה לשלילת היהודי הגלותי עד כדי ביזויו . עכשיו נתאר בקצרה את מה שאירע בתנועות עצמן, ושוב נתחיל ב"השומר הצעיר" . כבר אמרתי, ומן הראוי לחזור על זה, שב"השומר הצעיר", כמו ביתר התנועות, ראו את מה שהתרחש באירופה כדמות פוגרום . זה כמובן קשור לתהליך של קליטת מידע והפנמתו . מאז ידיעת העובדות ועד עיכולן, עד כדי התהוות שינוי באידיאולוגיה, מתחולל תהליך פסיכולוגי ארוך ומסובך שלא כאן המקום לעמוד עליו . ברמת העובדות, ואלה לא חסרו, "מסתבר" להם שמה שקרה באירופה בסוף המאה ה­ 19 וראשית המאה העשרים, קיבל בראשית מלחמת העולם השנייה ממד כמותי גדול יותר, בלי לראות בכך שינוי איכותי . משמע, שאם עד פרוץ המלחמה חינכו לשלילת הגולה, עכשיו צריך לחנך לשלילת הגולה במשנה תוקף . ב"השומר הצעיר" ניתן לראות עד סוף 1942 את ההתלבטות בין שני המסרים . מצד אחד, המשך הגישה האידיאולוגית המנוכרת, תוך ניתוחים בעלי אופי בורוכוביסטי וראיית המלחמה בראש וראשונה כמלחמה בין פשיזם וקומוניזם ­ ומצד אחר ניתן לראות מודעות וכאב רב לניכור שצמח בין הנוער לגולה . מצד אחד, אהבה גדולה לגולה, אך מאידך, ממשיכים לנגן את המוזיקה הבורוכוביסטית ולנתח את הגולה במונחים "מדעיים" . שני הדברים הללו פעלו במקביל ונראה שאפשר היה לחיות עם שניהם גם יחד . ברמת החניכים כמעט ולא מצאתי התבטאויות בנושא . הטרידו אותם, כנראה, דברים אחרים . בתוכניות ההדרכה ישנה המשכיות ובחלק מהן ניתן למצוא רצון לקרב את הנוער ליהדות הגולה . ב"מחנות העולים" ו"בנוער העובד" ניתן לראות פעילות לקירוב הנוער ליהדות הגילה אך אין הפעילות הזאת מצליחה . הנוער מתלונן שהפעולות על הגולה משעממות, הנושא אינו מדבר אליהם . "הגולה אינה מעניינת . . . " רוצים לדבר על ציונות . ניתן לראות תוכניות העוסקות לכאורה ביהדות הגולה, אבל בפועל עוסקות בשלילת הגולה תוך הדגשת "היהודי העקום", "הפרנסות הבזויות" וכל מה שקשור בזה, בנוסח הוגי הדעות מבין סופרי התנועה הציונית . ) ברנר וכיוצא בו . ( ניתן לראות גם את הוויכוח הפוליטי בין חסידי ברל וחסידי טבנקין בעניין מלחמת העולם . הראשונים טוענים שצריך להתייחס למלחמה בראש וראשונה מהיבט הסבל היהודי, ואילו האחרונים ראו את המלחמה, בראש וראשונה, כמלחמה אידיאולוגית בין הפשיזם והקומוניזם . הוויכוח הזה, שמקורו בתנועת הפועלים בארץ, חלחל לתוך "המחנות העולים" ובאו בו לידי ביטוי גם ניואנסים

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר