הזמר בתנועת "תכלת לבן" - בצ'כיה

עמוד:14

­ 14 ­ תרבות חילונית ולמעשה גם משוחררים מכבלי הציביליזציה המערבית . עם זאת יש לציין, שבשתי הערים החשובות, מונקץ' ואוזיגורוד, הי < תה קיימת גימנסיה עברית, ובמונקץ' גם ישיבה חשובה . כאן היה המאגר העיקרי של התנועה החלוצית ואולי ידוע לכם, שמיודענו מנחם אורן ז"ל, אז מנחם ברגנבאום, ראה כתפקידו לארגן את הנוער היהודי בחבל זה ולהכין אותו לקראת ארץ­ישראל . הוא עזב את ההוראה בגימנסיה והקדיש את עצמו למשימה זו . כיצד כל זח קשור לנושא שלי ? בפ . ק . ר . לא היו תנאים לכינון פלוגות הכשרה, או הכשרה מקצועית כלשהי . כל ההכשרה של "החלוץ" הייתה במערב ובפלוגות אלה נפגשו אנשי "תכלת לבן" עם ה"סתם חלוצים" ויוצאי "החלוץ הצעיר", מפגש קשה בין תרבויות שונות, אבל גם מפגש מאלף . אסתפק בסקירה קצרה זו כהקדמה לנושא שלנו . מבחינת הזמר היה "תכלת לבן" פתוח לפולקלור הגרמני, הציכי והסלובקי המושפע גם מן התרבות ההונגרית ומהווי החלוצים מפ . ק . ר . נוצר אצלם אוצר עצום של שירה . בשנת 1912 בערך, "אגודת המשוטטים היהודיים ­ 'בלאו­וייס'" יוצאת לדרך, לפי דגם ה"ונדרפוגל" הגרמני ועם רצון עז להביע את ייחודה היהודי של התנועה גם בזמר . ומה יש לה להציע ? מעט מאוד . מספר שירים של אגודות הסטודנטים היהודיות, מעין "שירי חירות" המדגישים את הגאווה היהודית, הרוח החדשה . לדוגמה, מאחד הטקסטים : "הלאה ההשתחוות, הראש המושפל ! אלוהים נתן לנו את הגב הזקוף, את המבט הישר, הידד, הידד, מסילתנו פנויה ! " וכוי . מנגינותיהם של רוב השירים הושאלו משירים גרמניים . אך היו גם שירים מקוריים של "הבלאו­וייס" . אביא את מילותיו של השיר, שספק אם שרו אותו בתנועה כולה, ונכון יותר להניח ששרו אותו רק בבוהמיה­מורביה : "כדי לחזק גוף ונפש, הבה נצא אל יער ואחו, הרחק ממפעלי בני אדם, החוצה, אל הטבע ! קחו את התרמיל ואת הלאוטה, מקל הליכה ביד, החוצה מרחובות העיר הדחוסים, המלוכלכים, מן החדר, הבית; חברים כחולים­לבנים" ) בלאו­וייסה קאמראדן ( . הלחן של השיר היה מקורי, אבל גרמני לכל דבר .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר