|
|
עמוד:11
11 החדש של השיר ואת טעמם של אנשי התנועה הצעירים, שלגביהם החולצה הכחולה הפשוטה עלתה ביופיה על כל "העדיים" . עם הזמן נשכח השותף לחיבור הטקסט דודיק ורטמן, שהיה חברו של זעירא בעבודת הסנדלריה בקיבוץ, אך גם חברו לחיבור מילות השיר . כשביררתי כיצד זה הושכח שמו של דודיק כשותף לטקסט נאמר לי : "הללו היו חברים, אחד שמו ידוע והולך לפניו, השני אלמוני לגבי הציבור הרחב . אז דודיק מחל על כבודו והשיר "הודבק" בלעדית לזעירא" . אגב, עניין זה של כותבים אלמונים לעומת כותבים הידועים לציבור, כאשר לעתים נוטים לשכוח את תרומתם של אלה הראשונים לזמר העברי, אף הוא עניין לענות בו, אך כמובן, במקום ובזמן אחר . גם זעירא לא תמיד מוזכר . ניתן למצוא שירונים שבהם נמחק לא רק שמו של דודיק אלא גם שמו של זעירא, וליד שם השיר "חולצה כחולה" נכתב מלים ולחן : עממי . עממית אולי דרך התפוצה, עממית אולי דרך ההזדהות, אך בעלי זהות ושורשים ברורים הם הלחן, המלים והמקור המשפיע, אם לא לומר המקור לחיקוי . ה . לסיכום בחרתי כאמור לעקוב אחרי מקורו וגלגולו של אחד השירים האופייניים לתנועה . דומה שניתן ללמוד משיר זה כמה דברים : 1 . מסתבר שהזדהות עם אלמנט מסוים ) במקרה זה שירזמר ( אינה חייבת להיווצר בהכרח מתוך החברה המזוהה עם האלמנט הזה, או מתוך אותה תופעה חברתית הנסובה סביבו . אפשר שיהיה אלמנט קיים מחוץ לחברה כלשהי, ובסיטואציה חברתית מסוימת "מצא מתאים לצורך אמיתי של אותה חברה, ואז יאומץ על ידה, עד אשר מקורו וגלגולו "שכחו ויהיו בלתירלוונט"ם אף לגבי "המשתמשים" החדשים בו . אפשר אף שאותו אלמנט ישמש לפונקציה שונה לגמרי מזו המקורית . 2 . היחס בין סמל למסמל אינו בהכרח פשוט וישיר מבחינת דרכי היווצרות הסמל . יתכן שאלמנט קיים שאומץ יקבל עם הזמן משמעות ניטרלית ביחס לפונקציה שמילא בראשיתו . בהמשך הזמן, כשיהיה קיים בחברה בזו המקורית או באחרת צורך בסמל, ייתכן שתעשה חפיפה . אותו אלמנט, שבראשית תהליך האימוץ חל בו תהליך של ריקון המשמעות הראשונה שיוחסה לו, בהמשך התהליך הוא מתמלא במשמעות
|

|