|
|
עמוד:9
9 בכל תקופה הזמר המושר בכל תנועה, ומייחדת בזאת מהאחרות . האם לפי שירי זמר שנכתבו במכוון לצרכים חינוכיים כשירי ילדים, או לצורך חברתיתרבותי כשירים לחגים, לאירוע ציבורי, להווי חברתי או לקבוצה תנועתית . ואולי על פי אופני התפוצה, הקליטה או הפונקציה החברתית או התרבותית שמילאו . רק לאחר כל אלו תבוא עבודת המחקר עצמה, שוודאי שתוך מהלכה תביא לשינויים באופן המיון, או תיצור הבחנות נוספות . ד . ג 7 * גו 7 * ו של ניגון, א 1 : מפזמון סטירי להמנ 1ן של תנועה להשלמת מחקר הזוטא על הזמר התחלתי להרחיב את ההתבוננות לשני שטחים נוספים : לשירת התקופה ולרטוריקה שלה, וכן לבדיקת היחסים שביניהם . ככל שמצאתי, קיימים יחסים הדדיים ומעניינים ביותר, בעיקר בכל הקשור לאופי הפרסומים התנועתיים, אם ב"במעלה" עיתון הנוערהעובד, ואם בפרסומים הרשמיים של ראשוני התנועה . בחרתי ללכת בדרך של בדיקה ספציפית ולהצטמצם בזמר, וזאת משום שיהיה בכך מתן יתר תוקף להבחנות ולמשמעויות העולות מהן . הזמר שבחרתי לעסוק בו הוא "חולצה כחולה" . שיר זה נחשב עשרות בשנים להמנון תנועות הנוער החלוציות, עד שרבים בכל אחת מהתנועות בטוחים שזהו המנון תנועתם שלהם . אני שמחה להודות לבנימין חכלילי איש נען, מוותיקי התנועה ומפעיליה המרכזיים . בנימיו הוא שרמז לי שיש סיפור מאחורי השיר הזה, ומרמז זה יצאתי למסע . בימים שלאחר מהפכת אוקטובר, כשהדי מלחמת האזרחים ברוסיה עדיין לא שככו, נפוצו בבתי החרושת שבברית המועצות קבוצות של שחקנים לובשי חולצות כהות, בבגדי עבודה של פועלים . תפקידם היה להפיץ את ההכרה הפוליטית בין המוני העובדים, תוך שהם מעבירים תחת שבט הביקורת הסטירית את סדרי העבודה והניהול במקומות העבודה . הם עשו זאת באמצעות שירים, פזמונים, דברי שנינה וחידוד . בהשפעת להקות ה"חולצה הכחולה" הללו הקים קיבוץ השומר הצעיר ס . ס . ס . ר . ) לימים קיבוץ אפיקים ( להקה . בשנת 1925 ישבו ראשוני הקיבוץ בעפולה . באחת ממסיבותיהם לרגל חנוכת חדר האוכל החדש, המחליף את קודמו שעלה באש, העלו החברים עיתוןחי מוסיקלי . מחבר הלחן היה מיטיא זעירא, שלימים נודע בשם מרדכי
|

|